Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 111832 gånger)

0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #570 skrivet: 22 mars 2025, 06:48:33 »
Fick en uppenbarelse igår.
Laddade 10.000W i 40 minuter precis innan avfärd.
Märkbart bättre räckvidd genom detta. ✌️

Det självklara är inte alltid självklart ☺️
« Senast ändrad: 22 mars 2025, 06:59:00 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #571 skrivet: 22 mars 2025, 07:26:17 »
Fick en uppenbarelse igår.
Laddade 10.000W i 40 minuter precis innan avfärd.
Märkbart bättre räckvidd genom detta. ✌️

Det självklara är inte alltid självklart ☺️

Låter ganska självklart att du kom längre om du laddade batteriet  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #572 skrivet: 22 mars 2025, 08:00:45 »
Är inte tydlig som en lärare, jag vet.
Men menar att ett varmt batteri verkar ge bättre räckvidd vid samma laddnivå, om nu någon mer  läser på andra sätt. 😅😉
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #573 skrivet: 22 mars 2025, 08:05:09 »
Ja har du värmt upp batteriet via ”kabel” innan avfärd så blir det lite längre räckvidd jämfört med att om batteriet ska ta hand om uppvärmningen  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3587
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #574 skrivet: 22 mars 2025, 08:54:44 »
Fast behöver det värmas på konstlad väg?  Kör man långt och börjar med kalla batterier så är en del av energin inte tillgänglig i börja, men när man kört en längre period så blir batterierna varma av sig själva och den tidigare låsta energin blir tillgänglig.

Slutsatsen blir ju att man kommer att komma lika långt oavsett.  Har du kollat att ladda till samma nivå alldelesinnan avfärd resp långt innan och kört tills batteriet är i det närmaste slut och sett att det verkligen blir någon skillnad?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #575 skrivet: 22 mars 2025, 12:05:35 »
Vet inte hur det funkar för andra men med id buzz så visar ”trippmätaren” att jag kommer ca 15-20km längre om jag precis laddat jämfört med att den har varit färdig x antal timmar innan när det har varit minusgrader ute.
Ännu bättre blir det om jag även kört laddning och förvärmt kupén så batterierna slipper värma lika mycket direkt men det är inte så märkligt.

Undrar hur mycket effekt som går åt att kyla batterierna när det är högsommar och riktigt varmt ute men det kommer visa sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 794
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #576 skrivet: 22 mars 2025, 19:05:34 »
Vi kan se all förbrukningen i displayen. Vad värme/kyla drar och även värme/kyla av batterier. En kolumn visar även övrig elektronik. 
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #577 skrivet: 22 mars 2025, 19:08:36 »
Har inte sett meny för uppvärmning/kylning av batteriet i min men kanske gömmer sig någonstans.
Fullt sjå med räckvidsångest med mätaren framför näsan 😂
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3587
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #578 skrivet: 22 mars 2025, 20:50:52 »
Vet inte hur det funkar för andra men med id buzz så visar ”trippmätaren” att jag kommer ca 15-20km längre om jag precis laddat jämfört med att den har varit färdig x antal timmar innan när det har varit minusgrader ute.
Jo, men det säger ju inte hur det blir i verkligheten.  Det ser du först om du laddar lika mycket på olika sätt och börjar köra för att se hur långt du kommer. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #579 skrivet: 22 mars 2025, 21:00:23 »
Tycker det har stämt rätt bra att jag haft längre räckvidd när jag haft den på laddning jämfört med att den har stått utan laddkabel i och fulladdad.
Men självklart går det inte säkert kolla då jag åker olika vägar och sträckor varje dag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #580 skrivet: 22 mars 2025, 21:12:36 »
Jo, men det säger ju inte hur det blir i verkligheten.  Det ser du först om du laddar lika mycket på olika sätt och börjar köra för att se hur långt du kommer.

Trodde det var vad jag gjorde, men du menar att det finns en dold batteri reserv att ta till om du startat med kallt batteri och det börjar gå ner under 10% jmf ett förvärmt batteri från laddning med mer batteri procent kvar efter samma kör sträcka?

Tyckte det även var skillnad om den stått i garaget, men körde aldrig  ner mot tomt i vintras.
« Senast ändrad: 22 mars 2025, 21:15:45 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #581 skrivet: 22 mars 2025, 21:25:19 »
Är det bra för räckvidden om ett EV batteri laddas till precis före avfärd jämfört dagen före, detta i ett kallt klimat?


I ett kallt klimat är det generellt bättre för räckvidden om du laddar ditt elbilsbatteri precis innan avfärd, snarare än dagen innan. Här är varför:

1. Temperaturens påverkan på batteriet: I kalla klimat kan ett batteri förlora effektivitet när det är kallt. Om du laddar batteriet dagen innan och låter det stå i kylan, kan batteriet ha sänkt temperatur, vilket minskar dess kapacitet och påverkar räckvidden negativt. Laddar du däremot precis innan avfärd, kan batteriet vara fullt och också ha en viss inre värme från laddningen, vilket gör att det är i bättre skick för att ge optimal räckvidd när du kör.


2. Förvärmning av batteriet: Moderna elbilar har funktioner som gör att de kan förvärma batteriet, vilket gör att det fungerar mer effektivt i kallt väder. Om du laddar precis innan du kör kan det också vara så att bilen förvärmer batteriet, vilket hjälper till att förbättra räckvidden och effektiviteten. Vissa elbilar har dessutom möjlighet att förvärma batteriet när de är anslutna till laddaren, så att det är i bästa möjliga temperatur när du kör iväg.


3. Batteriets inre motstånd i kylan: Kallare temperaturer leder till att batteriets inre motstånd ökar, vilket gör att mer energi går förlorad som värme vid körning. Om batteriet är kallt vid avfärd (efter att ha laddats dagen innan), kommer detta att påverka räckvidden. Laddar du däremot precis innan avfärd, kommer batteriet vara i ett bättre skick och ge högre räckvidd.



Sammanfattning: I ett kallt klimat kan det vara fördelaktigt att ladda ditt elbilsbatteri precis innan du kör iväg. Detta minskar risken för att batteriet ska vara kallt och ineffektivt när du startar resan, vilket kan ge en bättre räckvidd jämfört med att ladda dagen innan och låta batteriet stå ute i kylan.



/Chat GPT
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #582 skrivet: 22 mars 2025, 21:32:22 »
Är det bra att ställa sin EV vintertid i ett tempererat garage om garaget är beläget i Boden? Frågan gäller både EV och de som skall åka med, där några har prostata och blåskatarr.

Ja, att ställa din elbil (EV) i ett tempererat garage under vintertid i Boden är bra både för bilen och passagerarna, och särskilt för de som har problem med prostata eller blåskatarr. Här är några specifika fördelar:

För elbilen (EV):

1. Batterihälsa och prestanda:

I kalla temperaturer kan batteriets kapacitet och laddningseffektivitet påverkas negativt. Ett tempererat garage håller batteriet i en mer stabil och högre temperatur, vilket bevarar bilens räckvidd och prestanda. Detta är särskilt viktigt under vintermånaderna i Boden, där kylan kan vara extrem.



2. Förbättrad laddning och effektivitet:

Laddning i kalla temperaturer kan ta längre tid och vara mindre effektiv. Att ha bilen i ett tempererat garage innebär att batteriet förblir vid en bättre temperatur, vilket leder till snabbare och mer effektiv laddning.



3. Skydd för bilen:

Kylan kan påverka både bilens elektronik och andra komponenter. Ett tempererat garage skyddar dessa delar, vilket gör att bilen startar och fungerar på bästa sätt när du ska köra.




För passagerarna, särskilt de med prostata och blåskatarr:

1. Bekvämlighet och snabb uppvärmning:

Ett tempererat garage gör att bilen är varmare när du ska använda den. För personer med prostata- eller blåskatarrproblem, där kylan kan förvärra symtom som trängningar eller smärta, är det mycket mer bekvämt att sitta i en varm bil. Detta gör att passagerarna slipper vänta på att bilen ska värmas upp när de startar resan, vilket minskar risken för obehag eller stress under den första delen av resan.



2. Minskad risk för hälsoproblem:

För personer med blåskatarr eller prostataproblem kan kalla temperaturer ibland orsaka eller förvärra symtom, som frekventa behov att kissa eller obehag i nedre delen av magen. Att sätta sig i en kall bil kan förvärra detta, medan en tempererad bil ger en mycket mer skonsam och bekväm upplevelse för passagerare med dessa problem.



3. Ingen is eller frost på rutor:

För passagerare som kanske inte mår bra i kylan, särskilt äldre eller de med hälsobesvär, innebär ett tempererat garage att du slipper problem med frost eller is på bilens fönster. Detta gör att du snabbt kan åka iväg utan att behöva stå ut med kylan när du skrapar rutorna eller väntar på att bilen ska tina upp.




Sammanfattning:

Att ställa din elbil i ett tempererat garage under vintertid i Boden är fördelaktigt både för bilen och för passagerarna, och det kan särskilt lindra besvär för dem med prostata- eller blåskatarrproblem. En varmare bil innebär bättre komfort, snabbare uppvärmning och minskad risk för att kalla temperaturer förvärrar hälsoproblem. Samtidigt bevarar det batteriets prestanda och gör att bilen fungerar optimalt även under extrema vinterförhållanden.

Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 794
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #583 skrivet: 22 mars 2025, 22:36:42 »
Men rosten då?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #584 skrivet: 23 mars 2025, 06:52:21 »
Men rosten då?

Ja, du har rätt i att ett garage kan påverka bilens rosttålighet på olika sätt, och det är möjligt att en bil som förvaras i ett varmt garage kan rosta mer under vissa förhållanden. Här är några faktorer som kan spela in:

1. Kondens:

Om garaget är varmt och det finns en hög luftfuktighet, kan kondens bildas på bilens yta, särskilt på kalla delar av bilen, som underredet eller på de områden som är i kontakt med väggar eller golv i garaget. När den varma bilen ställs i ett kallt garage kan fukten som bildas på bilen stanna kvar där och ge upphov till rost om den inte torkar bort ordentligt.

2. Temperaturväxlingar:

Om garaget är mycket varmt på dagarna och kallt på nätterna (eller om bilen körs ut och in i garaget under kalla väderförhållanden), kan temperaturväxlingarna orsaka kondens både på insidan och utsidan av bilen. Detta kan göra att fukt inte får möjlighet att torka ut och därmed kan korrosion (rost) utvecklas över tid.

3. Vägsalt och smuts:

Om bilen körs under vintermånad och det finns vägsalt på bilen, kan det bli ett problem om bilen ställs i ett varmt garage. Värme kan få vägsaltet att tränga djupare in i bilens ytor eller skapa en fuktig miljö där saltet kan orsaka rost snabbare, särskilt om bilen inte tvättas ordentligt innan den ställs in.

4. Fukt i garaget:

Om garaget inte är väl ventilerat kan luftfuktigheten bli hög, vilket ökar risken för rost. Ett dåligt ventilerat garage, där fukt inte kan komma ut, kan skapa en miljö som främjar korrosion på bilens ytor. Detta är särskilt ett problem i varma klimat eller om garaget inte har god luftcirkulation.

Hur kan man minska risken för rost?

God ventilation: Se till att garaget har tillräcklig ventilation för att minska fuktigheten.

Regelbunden tvätt: Tvätta bilen regelbundet, särskilt efter vinterkörning, för att få bort vägsalt och smuts som kan orsaka rost.

Bilens underhåll: Använd rostskyddsbehandlingar, särskilt om du bor i ett område där vägsalt används på vintern.

Låt bilen torka: Om bilen är fuktig när den ställs in i garaget, försök att ge den tid att torka innan den stängs in i värmen.


Sammanfattningsvis kan ett varmt garage bidra till ökad rostbildning om det leder till hög luftfuktighet eller om bilen förvaras där utan att få chans att torka ordentligt. Men med rätt underhåll och förvaringsförhållanden kan risken för rost minskas.


Att använda en luftavfuktare i ett garage kan vara mycket effektivt för att minska risken för rost på bilen, särskilt om garaget är fuktigt eller har hög luftfuktighet. Rost uppstår när metaller utsätts för fukt under lång tid, och om garageklimatet är för fuktigt, kan det leda till att bilen utsätts för dessa förhållanden.

En luftavfuktare hjälper till att sänka luftfuktigheten genom att ta bort överflödig fukt från luften, vilket minskar risken för kondens på bilens yta och delar, som exempelvis motorrummet, undersidan och inuti dörrarna. Det är särskilt viktigt om du bor i ett område med hög luftfuktighet eller om garaget inte är väl ventilerat.

Så om du vill bevara bilens skick och undvika rostangrepp är det en bra idé att använda en luftavfuktare i garaget, särskilt under fuktigare årstider.


« Senast ändrad: 23 mars 2025, 06:59:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!