0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Din solel skulle ju annars gått för att dra ned effekten på ett kolkraftverk i Tyskland, om den energin exporterats istället för att tryckas in i en elbil.
Huruvida man tror att en elbil laddas av solceller eller kol i Tyskland förändrar ju inte verkligheten, varenda kWh som vi inte kan exportera ned till Tyskland och Polen resulterar i mer kolkraft, men man ser väl vad man vill se.
Pratade just med en kusin som fått en Audi pluginhybrid som företagsbil.Han var väl sådär nöjd, går 5 mil på en laddning i bästa fall, och har så liten tank att han får köra runt och tanka titt som tätt.
Rysk diesel i Sverige?
Värmepumparna har ju ersatt ved, olja och direktverkande el, så de har minskat både energiförbrukningen och CO2-utsläppen, och behovet av skogsskövling.Elbilarna är en extra belastning på befintligt energisystem som fördyrar elen och cementerar behovet av kolkraft i Europa under
Nix, först ersatte direktverkande el olja, gas och ved. (Inte helt, men nästan)Sedan kom värmepumparna, som huvudsakligen har minskat behovet av direktverkande el med runt 75%.Den förändringen har enbart varit positiv även om det krävs lite el även till dessa.Använder man solenergi för att ladda en elbil istället för att minska på kolkraften i systemet, samtidigt som man kör vidare med en dieselbil så innebär det de facto högre CO2-utsläpp att ladda elbilen.
Om de 800 liter fossilt bränsle som du sparat istället gått för att minska koleldningen med motsvarande energimängd så hade det varit bättre om du kört vidare med din fossila bil och låtit kolkraften avvecklas istället.De 6000 kWh el som du tillför kommer att gå just till att minska behovet av kol och gas i Europa. Det kommer mina 12 000 kWh också göra.
Jo, det är tydligt att du inte förstår, eller vill försöka förstå.Tråkigt, men uppenbart.
Men mina 8000 kWh kommer inte bara minska vårt beroende av kol och gas, utan kommer även bidra med en hälsosammare miljö. Mindre avgaser, mindre buller och mindre marknära ozon. Och kom nu inte dragandes med att bensinbilar är lika tysta som elbilar, då skall jag post en ljudupptagning på grannens Audi. Dessutom är det en massa dinosaurier bilar som står still på morgonen på vintern och ryker utan att gå, Vad komer det sig?
Kan väl tillägga att även en värmepump kan vara en extra belastning på elsystemet som cementerar behovet av kolkraft i mixen om man ersätter vedeldning, olja eller liknande med värmepump.Fördelen är dock att om man tidigare förbrukade 30 m3 ved eller 3 m3 olja, så kommer värmepumpen bara förbruka 5000 kWh och orsaka mycket lägre CO2-utsläpp än veden eller oljan som den ersätter, ÄVEN om elen till den värmepumpen produceras av kolkraft i Tyskland.