0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Vad jag lärt mig om olja. I miniral är molekyler olika långa. I helsyntet är alla molekyler lika långa. De bryts ner (mals)och tappar förmågan att bilda den hinna som håller metall från varandra. Jag har köpt en bil med skuren vevaxel en gång i Tyskland. En bekant renovera då motorn. Den hade inte bytt olja på massa tusen mil. Var en Jeep Wrangler.
Jag har en oljepump hemma.Har precis fyllt på ca 0,5 l olja.Motorn håller nog evigt i Colten brukar man säga, men det är annat som kan komma t.ex. Airbag lampa, koppling (fick jag byta i Colten som jag hade tidigare), manschetter, avgasrör/katalysatorn osv.Man kan ofta få ett förhållandevis bra pris för en gammal bil.Jag köpte bilen eftersom miltalet var mycket lågt. 9000 mil är inte mycket för en bil som då var 13 år gammal.Funkar bilen utan problem och blir den godkänd vid besiktningen ska man den kanske inte sälja alls utan använda som vinterbil eller andra bil när det t.ex. finns risk för stenskott.I en service ingår ju ofta mer än att bara byta olja. Kostnaden för den får man nog aldrig mer ut när bilen är så gammal.
Fördel elbil när det gäller service.
Jo ägarinnan av hyundai betalade ca 250€ för årsservice, men då ingick 1st torkarblad för 50€, och garantin gäller. Resten bara kontroller (arbete) samt att närmaste godkända verkstad är 8 mil bort.
Vad gjorde de då för arbeten?Har bytt torkarblad själv för ca 2 månader sen .... sådan kan man köpa på Biltema för ca 70 kr.
Tycker det är rätt stor skillnad på tex hur bra torkarblad fungerar och många billiga är inte bra nog så lägger hellre till lite för det är en ganska billig livförsäkring att se bra om det är dåligt väder.Samma som med spolarvätska, bäst tycker jag den från Jula är.
Det bör stå i serviceschemat för respektive elbil.Men några exempel:Tillsyn av bromsar (slitage av bromsbelägg och skivor, ev anliggning eller kärvning, skadade bromsslangar och andra gummidelar).Hjulupphängningar (läckage ur stötdämpare, glapp i kulleder eller gummibussningar, dammskydd för drivknutar, missljud i hjullager mm).Byte av bromsvätska, ev köld- eller värmebärarvätskor, växellådsolja.Byte eller tillsyn av filter (kupeluftfilter mm)På elbilar som inte har borstlös motor, ska väl motorkol och släpringar också ses till emellanåt, motorn rengöras från koldamm mm.Avsyning av hela traktionselsystemet (varmgång i kontaktdon, skadade kablar, fuktinträngning i kontaktdon eller kraftelektronik, isolationsprovning om inte bilen sköter den automatiskt).Rostskyddsbehandling eller åtminstone kontroll av rostskydd.
B temas torkarblad ser ju numer ut som Bosch o liknande. Vet inte om de fortfarande bara är skräp. Jag chansade eftersom de hade när jag behövde nya.