0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Jag har i alla fall aldrig sett andra rekommendationer än 20-80%, och om jag köpte en elbil skulle jag självklart försöka ligga i det intervallet i normalfallet.
Gäller väl som vanligt att man har en bra försäkring som går in efter garantin går ut.
Det är för dyrt.Dels finns inte energi nog att producera ens den vätgas vi idag använder miljövänligt, och dels sker stora förluster i båda omvandlingarna - så man slösar bort hälften av energin bara där, vilket dubblerar kostnaden jämfört med andra energislag.Rolf Skog i Piteå sätter upp mackar för vätgas på några orter i norr, och det kanske kan fungera, om de får kunder med specifika körningar (långtradartrafik) som bestämt sig för att köra CO2-fritt och insett att el inte fungerar, men det kommer ju inte under låååång tid att bli nåt för gemene man.Troligen används primärt skattemedel för det flesta, om inte alla, av dessa satsningar då de inte är kommersiellt gångbara.
Hur länge tar det att värma batterierna då? Och vad vill de ha för temperatur?
Intressant också att det på äldre (bättre) batterier som finns i longrange-modellerna noterar en degenerering om 13% efter 10 000 mil.Inte så farligt, eller?
Min har tappat 7% på 10 000mil. 13% verkar högt.Degraderingen är störst i början och sjunker sedan när batteriet blir äldre.Batteriet är det sista jag oroar mig för.