Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 155147 gånger)

0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vi som kör elbil
« Svar #150 skrivet: 15 februari 2024, 19:14:18 »

De som säger att de ska rädda planeten borde ställas inför domstol.

Ja helt rätt. Lika lite som vi kan styra vädret, lika lite kan vi styra klimatet d.v.s. inte alls.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2053
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #151 skrivet: 15 februari 2024, 19:48:42 »
Angående el - vätgas - fossilt
Låt de företag som vill satsa på olika tekniska lösningar göra det
i lugn och ro. Om de tror att det blir lönsamt, låt dom hållas.
Men påstå inte att detta måste ske genast för att 'rädda planeten'.
Pervertera inte marknaden genom att skopa in hundratals miljarder av offentliga medel (våra pengar).
Det drar oundvikligen till sig lycksökare och rena bedragare.
Och gör att lösningar som är olönsamma byggs vilket i slutänden oundvikligen leder till konkurser och stora problem för vanligt folk.
I bästa fall blir det bara dyrt.

Är tekniken så bra, låt den då slå igenom av egen kraft.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4435
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #152 skrivet: 15 februari 2024, 20:09:23 »
Vätgas är ju rätt värdelöst som fordonsbränsle. Parkera bilen en vecka och tanken är tom 🤪
Dessutom:
https://youtu.be/vJjKwSF9gT8?si=7XXlmxgDDeI8RZ5Y
« Senast ändrad: 15 februari 2024, 20:11:48 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3115
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #153 skrivet: 18 februari 2024, 14:37:27 »
Idag fick jag snabbladdning på 150kW station testad. 20 minuter laddning, 9,25kWh betalade jag för och ökade batteriet med 20% (47-67%) ger att 60,5% av betald energi kom batteriet tillgodo  ??? Grymt mycket förluster!

Laddade med 26kW, enda bilen som laddade. Är en 1-fas 35kW laddare ombord om jag förstått det rätt, men ska det inte gå snabbare med ccs? Ombordladdaren går väl bara då det inte är snabbladdare? -2 ute
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #154 skrivet: 18 februari 2024, 16:46:29 »
Hade du värmt batteriet innan?  Annars kanske det tog extra tid och energiför själva värmningen under tankningen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3115
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #155 skrivet: 18 februari 2024, 17:13:01 »
Hade du värmt batteriet innan?  Annars kanske det tog extra tid och energiför själva värmningen under tankningen?
Laddningen började direkt, 1% per minut.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #156 skrivet: 18 februari 2024, 17:40:22 »
Laddningen började direkt, 1% per minut.
Börja Ja, men med vilken hastighet....
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3115
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #157 skrivet: 18 februari 2024, 18:05:05 »
Börja Ja, men med vilken hastighet....
27kW tyckte jag det stod, men kollade bara en minut på skärmen före jag gick iväg. Då jag kom ut var den på 26kW.

Enda som finns om batteri som jag hittar så står det om "winter mode" och det är inte ikryssat (inte nu iallafall då den är i +15 garage)

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #158 skrivet: 18 februari 2024, 18:29:34 »
27kW tyckte jag det stod, men kollade bara en minut på skärmen före jag gick iväg. Då jag kom ut var den på 26kW.
Såg att det stod det, det var mer en retorisk fråga. Om bilen/batteriet är kallt så kommer laddningen i början gå långsamt och dra mer energi som inte går till batteriladdning utan batterivärmare.  Det förklarar både din laddhastighet och "spill".
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3115
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #159 skrivet: 18 februari 2024, 19:53:06 »
Hur länge tar det att värma batterierna då? Och vad vill de ha för temperatur? Hade ju kört 7 mil före så bilen var "varm".

Hittade en video där de hade obd inkopplat och där såg man ju batteritemperaturen. Sån har jag ju och funkade nog att få infon till car scannern på telefonen. Så imorgon får jag testa och se hur temperaturen på batterierna är. Nu var de +12 på alla 4 modulerna eller vad det stod då den är i garaget.

Verkar också vara en bugg i flera hyundai ioniq så om man laddar i en 50kW station så får man mera kräm, än ur 100kW eller 150kW station.
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 20:03:51 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #160 skrivet: 18 februari 2024, 20:54:24 »
Är det varmt ute så behöver väl batterierna kylas men hur kyls dom egentligen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #161 skrivet: 18 februari 2024, 23:08:16 »
Vet inget om Hyundai men nedan länk verkar beskriva den lite.   Tyvärr F, men du får ta fram omvandlings tabell

https://www.ioniqforum.com/threads/battery-heater-experiment.40149/
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35949
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #162 skrivet: 19 februari 2024, 07:36:13 »
En bil med 50 mil räckvidd som bara helst ska laddas mellan 20 och 80% tappar 40% av den tillgängliga sträckan, 50 mil blir alltså 30 mil i praktiken.
Då det ofta kan vara någon mil mellan laddstationerna så får man även ta höjd för det om man bor ute på landet.
Ska man dessutom ta energi ur batteriet för att förvärma innan laddning, eller får acceptera 35% laddförluster vintertid så blir det ju ännu sämre.
Ju mer man läser desto värre ser det ut för elbilarna, i vart fall om man bor i Piteå med 6 månader vinter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #163 skrivet: 19 februari 2024, 07:54:53 »
En bil med 50 mil räckvidd som bara helst ska laddas mellan 20 och 80% tappar 40% av den tillgängliga sträckan, 50 mil blir alltså 30 mil i praktiken.
Vad är det nu för spännande text du lyckats missförstå?  Sveriges vanligaste elbil laddas helst till 100% och man rekommenderas att försöka hålla sig över 20%.  Oavsett rekommenderade laddnings nivåer uppåt och nedåt så gäller de främst när man lämnar bilen under en längre tid.  Det är ingen förutom Rickard, som skulle invända mot att ladda fullt under natten om man skall på långresa på morgonen och likaså kan man lätt dra ur batteriet långt under 20% när man är ute och reser, bara man har ett bra laddningsalternativ när det behövs.

Sedan kan laddningshastigheten avta när man närmar sig fullt så om man vill spara tid kanske man slutar innan det är fullt.
« Senast ändrad: 19 februari 2024, 07:58:46 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35949
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #164 skrivet: 19 februari 2024, 08:20:38 »
Jag har i alla fall aldrig sett andra rekommendationer än 20-80%, och om jag köpte en elbil skulle jag självklart försöka ligga i det intervallet i normalfallet.
Självklart vet jag att det går ladda ur och upp mer än så om det krävs, men i praktiken kommer man ju sitta och kika på laddningen så det aldrig går över eller under rekommenderade nivåer.
Jag vet att LFP tål 100% laddning bättre, men har faktiskt aldrig hört eller läst någon rekommendera det ändå.
Läser ju, och tittar mycket på sånt som rör elbilar, men visst kan det finnas någon som jag missat, det är förstås inte omöjligt.

Hittade en bra artikel här: https://teslaclubsweden.se/vagar-man-ladda-lfp-batterierna-fulla/
Kort sagt så är det bättre att ladda fullt än att ralla på med runt 50% i batterierna, och automatiken kan inte uppskatta hur många kWh som finns kvar i batteriet om man inte laddar till 100% helst minst en gång/vecka.
Intressant också att det på äldre (bättre) batterier som finns i longrange-modellerna noterar en degenerering om 13% efter 10 000 mil.
Inte så farligt, eller?
Jag ser ändå elbilarna i mångt och mycket som en engångsartikel, tror ytterst få kommer att lägga ned stora pengar på att reparera inverters, elmotorer och batterier när bilarna har tappat större delen av sitt värde, efter sisådär 5-10 år, eller i praktiken när garantin gått ut.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!