0 medlemmar och 72 gäster tittar på detta ämne.
Fast på min V60 så glödde den helt automatiskt om det behövdes som en del av startsekvensen. Så man behövde/kunde inte trycka någon speciell knapp för att glöda.
På volvo med startknapp är glödningen en del av startsekvensen när man tryckt på knappen, det tar någon sekund innan den börjar dra motorn runt om det är kallt ute.
Är det verkligt klena startmotorer i moderna dieslar eller är det avsaknad av motorvärmare som är anledningen till att de inte startar?Har en gammal BM med perkins trecylindrig dieselmotor ifrån 1966, dvs den "fyller" 60 år i år, och är det bara diesel i tanken, ström i batteriet och man låtit motorvärmaren sitta i minst 2 timmar så startar den i princip bara genom att man tittar på startknappen, oavsett utetemp, skulle säkert starta även utan motorvärmare, men det vill jag inte "plåga" den med.
Så funkar alla dieselbilar sen förra årtusendet. Problemet är att man kan sätta sig i bilen och vrida om nyckeln helt till startläget. Då hinner den inte glöda innan startmotorn går igång.
Du säger att alla dieslar fungerar så...
...och sedan pratar du om något problem du har som inte kan uppstå.
Vad är det som inte kan uppstå? På min bil från 2016 kan jag vrida om nyckeln och startmotorn går direkt utan att glödningen hinner klart. Då startar inte bilen om det är för kallt. En del bilar är intelligentare än så, men inte alla.
Jag skrev att beslutet om glödning var en del av bilens startsekvens. Det indikerar ju alldeles tydligt att hela startsekvensen är styrs av bilen. Glödning OCH startmotorn.Du skriver drygt att alla bilar sedan 2000 fungerar så...Sedan undrar du vad det är som inte kan uppstå???
handlade om huruvida man måste trycka på någon särskild knapp för att den ska glöda över huvud taget. Det har man inte behövt på flera decennier.