0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år.
Citat från: boisare skrivet 13 maj 2006, 19:45:22Jaha, då har man äntligen fått svaret på hur mkt min kära Toshiba sparade in på elförbrukningen. De förra ägarna till huset gjorde av med ca 22500Kwh per år med allt inräknat. Min helårsförbrukning med allt stannade på 10030Kwh :,v(. Huset är på 155 kvadrat, 1,5 plans och byggt 1980. Behöver väl knappast säga att jag är nöjd med tanke på den kalla vintern vi har haft. Verkar som om pumpen är betald på mindre än 2 år. Otroligt bra, sjukt låg totalförbrukning!!! ThumbsupDu skriver "jag, min", så jag gissar att du är bor själv i huset och dushar på jobbet. Vi är 4 st i hushållet, två vuxna och två barn, 7 och 1,5 år. Ungarna badar mkt och vi andra duschar mkt samt att tvättmaskinen går ofta. Huset ligger utanför Helsingborg så jag har väl lite bättre klimat än ni som bor långt upp i norr. Då blir det ju faktiskt rimligt, hushållsel och varmvatten på 5000kWh, resten på pumpen och ev. tillskottsvärme.Grattis. (avundsjuk, ja!)
Grattis, du får väl som jag höra kommentarer som "Du ljuger" när du berättar? Det har hänt mer än flera gånger under mina 2 vintrar med pump. Och nu ser jag min som "betald". Annars är väl årets humor när jag pratade med panasonic (E12) ägarna med helt identiska hus som vårt på gatan efter den gångna vintern. Dom säger att dom stängde av sina under perioder i vintras "för att dom gav ändå ingen värme", hahaha.Vi hade som lägst -19,6 och vi behövde inte någon gång slå på stödvärme i huset, pumpen gick som smort och värme kom det fortfarande! Ja men då frös vi väl? Nehej, jag skulle aldrig låta mina barn frysa, så det så. Hej och hå!
16400KwH +200L ved i kamin 2 vuxna 3 barn (10, 6, 2) resten går att läsa nedan!Gano, du kanske vet vad vi har för årsmedeltemp i Skellefteå? Mvh Joakar