0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blev lite intresserad av om jag kunde få en bättre bild av händelseförloppet den 5 januari när elpriset(som bestämdes dagen innan) rusade i Finland. Surfade in på svk's hemsida där det finns datahistorik och grafer som innehåller information(per minut) om den aktuella dagen. Finland och Baltikum följde varandra prismässigt fram tills 15:00 när Estland och Finland bröt sig ut från gruppen och elpriset steg från 1000€/MWh till 1696€/MWh. Det som sticker ut om man sen kikar på kraftproduktionen så är det som om någon i Estland närmsta timmarna innan 15:00 mer eller mindre tryckte på "stoppa vindkraftsproduktions knappen" medans man i Litauen gör det motsatta och där blåser det rejält med en kraftig ökning av vindkraftsproduktionen resten av dygnet. Vindkraftsproduktionen för övriga "grannländer" är rätt jämn under resten av dygnet så man kan ju undra om Estland drabbats av akut nedisning av alla propellrar.. Någon förklaring har jag inte funnit iaf. Jag antar att Litauens ökande vindkraftsproduktion gör att de fyller sin "EU-kvot" av export(förmodligen fossilt och tjänar därmed bra med pengar också) till Estland och "smittas" därmed inte av det ökade elpriset.Priset toppar med 1896€/MWh mellan 18-19:00 för Finland och Estland medans övriga Balt-länder stannar på 800€/MWhOm nu inte Estlands nerstängning av vindkraften skett ofrivilligt utan det är en medveten handling för att tjäna pengar så vet jag inte om det bryter mot något formellt regelverk, priserna har de ju kommit överens om dagen innan men det visar väl om inte annat att aktörer som verkar på elmarknaden hittar vägar för att maximera vinsterna på bekostnad av Estlands och Finlands elkonsumenter i det här fallet. Vinnarna är många om man tänker efter, jackpot för elproducenter i Finland(264 837 MWh producerat), exporten(65 204 MWh) som Estland,Sverige och Norge delar på, ev. systemägare(ex.svk-fingrid) via flaskhalsavgifter + statskassan i Finland och Estland i form av skatter.Jag skulle tro att liknande upplägg inte är allt för ovanliga för att maximera vinsterna när tillfälle ges.
Var igår på infomöte om havsvindkraftparken som vattenfall ämnar bygga i kommunen. Nu är planen Max 150 möllor a 25MW. men förstår inte hur svenska staten får ihop det.? Ligger några miljarder på något ”miljökonto” att inkasseraom man bygger? Nu har elen varit dyr hela mars, och vindstilla. Torsdagsnatten ska det börja blåsa och gissa vad….
Nu har elen varit dyr hela mars, och vindstilla. Torsdagsnatten ska det börja blåsa och gissa vad….
Enligt produktionsdata för vindkraft som man kan finna på svenska kraftnäts websida nedan så har det inte direkt varit vindstilla i mars.https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex
3-9.3 Skulle jag nog säga är vindstilla. Det är ju nu vi behöver de 7000MW installerade vindkraften. Minst hälften borde ju snurra så vi inte behöver importera.
Förstår inte vad du menar med "3-9.3".Om du menar 3000-9300 MWh per timma så är det ju inte vindstilla om du samtidigt tror att total installerad effekt är 7000 MW och att hälften av 7000 MW som skulle ge 3500 MWh en enskild timma vore bra i din bok för att slippa importera el.Lägsta produktionen under en timma under mars såhär långt har varit som lägst 541 MWh, det kan jag gå med på är att klassa som vindstilla, men samtidigt gav då solkraften signifikant bidrag om 1236 MWh och Sverige exporterade el med 3800 MW.Total installerad vindkraft i Sverige är betydligt mer än 7000 MW, snarare finns det en bit över 14000 MW.Vindstilla i min värld innebär dock noll produktion från vindkraften, inte 10% och definitivt inte 50% av total installerad effekt. Men ja, vindkraften är ju designad för att ge effekt redan vid måttlig vind. Vindstilla enligt dig på marken producerar en hel del effekt med den vind som finns på lite höjd över marken där turbinen snurrar eller till havs.Det är ju för övrigt en av fördelarna med vindkraft i ett avlångt land, det är sällan det är vindstilla eller blåser kraftigt i hela landet samtidigt. Därmed inte sagt att det är oproblematiskt att produktionen varierar som den gör över tid och geografi.