Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Justering radatorer/skillnad fram. temp vs retur
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Justering radatorer/skillnad fram. temp vs retur (läst 792 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Bollebygd
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
skrivet:
05 januari 2024, 12:56:43 »
Citera
Hej
Nyinflyttad i tvåvåningshus Parhus på 118 m2 golvvärme i bottenplan och radiatorer ovanplan. Har prg med optimeringsguiden och justerat golvvärmeshunten till 34 c samt strypt returen 2 varv. Vi har ca 20c på varje plan.
Min fråga hur är hur kan jag få jämnare värme på radiatorer det skiftar mellan olika rum. fråga 2, framledningstemp vs retur kan skilja nu när det är 16c upp till 10c är det ok eller vad bör skillnaden vara optimalt
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Justering radatorer/skillnad fram. temp vs retur
«
Svar #1 skrivet:
05 januari 2024, 15:08:52 »
Citera
Vad är det för värmepump?
På vilket sätt skiftar värmen mellan rummen?
Kolla att alla radiatorer är luftade?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
Svar #2 skrivet:
05 januari 2024, 15:28:13 »
Citera
Det är en F370, radiatorerna är olika varma
Första radiatorn närmast pumpen är varmast och ganska jämnt varm hela radiatorn, de som är längre bort är varma högst upp och jumma längst ner. Alla radiatorer är luftade
Ett litet rum med en radiator jämnvarm
Ett badrum med en radiator varm upptill ju men nere
Vardagsrum och kök ihop tre radiatorer det ena sitter under ett stort panoramafönster som är 160 x 350 takhöjden är 5m
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2621
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #3 skrivet:
05 januari 2024, 20:45:39 »
Citera
nybyggt hus förmodligen ett enrörs system
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
07 januari 2024, 12:59:23 »
Citera
Bygger man med enrörssystem fortfarande?
Trodde detta var nån gammal kvarleva sen oljan eller elen var billig?
Men den enkla lösningen som de flesta tar till är att ratta upp farten på cirkpumpen.
Sid 34-35 beskriver hur du gör.
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/27656/storage/MDI3NjU2LzAvbWFzdGVy
Välj proportionerligt tryck (PP) och läge 3.
Den lite mer komplicerade lösningen är att ställa ner grundflödet på de radiatorer som är varmast nertill för att tvinga flödet till de andra.
Främst då första och den i lilla rummet som behöver strypas in, om du lossar termostaten så ser du vilken typ av ventil som sitter där?
Har du tur är det danfoss som har en liten metallring där man enkelt kan ställa in grundflödet?
«
Senast ändrad: 07 januari 2024, 13:01:06 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
07 januari 2024, 13:23:54 »
Citera
Det byggs i högsta grad 1-rörssystem numera. Sparar rördragning vid nybyggnation. Sedan mitten av 80-talet dimensioneras de dock som lågtemperatursystem 55°/45° och skiljer sig markant från de olika varianter av 1-rörssystem som fanns på 50-, 60- och 70-talen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2621
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #6 skrivet:
07 januari 2024, 13:41:01 »
Citera
Enrörssystem är skräp! Man bygger billigare och kunden betalar mer, allt för att fylla sin egen plånbok mer!
Loggat
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
Svar #7 skrivet:
07 januari 2024, 15:24:38 »
Citera
Skall jag välja pp trots att jag har golvvärme i bottenplan och radiatorer på ovanplan. CP är i dag inställd på CP hastighet 1
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
07 januari 2024, 15:34:50 »
Citera
CP är rätt för golvvärme och ettrörssystem. Men kanske du ska ha CP2 eller CP3 då?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
Svar #9 skrivet:
07 januari 2024, 15:45:15 »
Citera
Jag provade CP 2 i går och det som hände var att skillnad mellan fram vs retur sjönk från 10c till 8c. Kurvan var inställd på 7 +2, nu har det varit ovanligt kallt ner til - 20c.
Har även strypt returen vid golvvärmeshunten är det rätt?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
07 januari 2024, 15:50:56 »
Citera
Men golven var inte för varma, väl? Då behöver man inte strypa golvvärmeshunten.
Loggat
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
Svar #11 skrivet:
07 januari 2024, 15:54:33 »
Citera
Golvshunten har jag ställt på 32c och då håller parketten ca 24c. Jag läste någonstans på forummet att man kunde strypa den returen för att få ett större flöde till ovanvåning, men då stämmer inte det?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
07 januari 2024, 15:56:02 »
Citera
Jo det stämmer i och för sig men frågan är hur värmen i golven påverkas?
Loggat
ulagbg
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Frånluftsvärmepump f370
ulagbg
«
Svar #13 skrivet:
07 januari 2024, 16:03:56 »
Citera
Jag stängde 2 varv och det var fortfarande lika varmt på golvet. Ska också nämna att när shunten står på 32c så visar manometer på ca 40c och returen på 34c. Bifogar foto på golvvärmeshunten
«
Senast ändrad: 07 januari 2024, 16:08:02 av ulagbg
»
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #14 skrivet:
07 januari 2024, 16:45:06 »
Citera
Inte mycket att hålla på och dribbla med, det är vådan med att ha GV och element. Och framför allt 1-rörsystem I VP sitter en cirkpump, se till att den går konstant, inte någon variant att den ska hålla på och ändra farten via datorn, BARA SKIT. Sen får du se om det går att se hur många slingor som går ut och hur många element som finns på varje slinga. På kopplet vid golvet finns en justering under en sexkantshatt, där ställs flödet in för det elementet och för vidare till nästa.
Tex justerskruven går att skruva 5 varv från min till max. 5 element på den slingan, då ska första ha 1 varv öppet, nästa 2 varv o.s.v. Är det bara 2 eller 3 element på slingan så får man prova sig fram om helvarv eller halvvarv
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1057
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Ewald
tombe
Asa
Börje__
Caper
danne824
R.nord
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info