Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur  (läst 2447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #45 skrivet: 08 januari 2024, 15:55:43 »
Fortsätter att lufta systemet kanske 15 gÃ¥ng/dygn. Det upphör aldrig att komma luft. Helt otroligt. Hur mycket kan det ha kommit in?  dontknow

Tycker att det låter annorlunda kring cirkulationspumpen med all luft. Kanske är rimligt. Men kan ny luft komma in i systemet när jag bara kör med elpatron?
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 16:00:26 av NiJa »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #46 skrivet: 08 januari 2024, 16:19:34 »
Fortsätter att lufta systemet kanske 15 gÃ¥ng/dygn. Det upphör aldrig att komma luft. Helt otroligt. Hur mycket kan det ha kommit in?  dontknow

Tycker att det låter annorlunda kring cirkulationspumpen med all luft. Kanske är rimligt. Men kan ny luft komma in i systemet när jag bara kör med elpatron?
Jepp men inte luft i det namnet. När elpatron värmer så kokar det på ytan och syret frigörs luft/ånga. Fås ut med att lufta. Sen det med att det låter om C-pumpen, verkar som att den går i tomme. blir inte av med vattnet och då kan impellern kavitera, blir samma sak där. syret slås ur. Inte bra för impellern som kommer att få skador på sig och förintas. Vad har du för styrning ut och finns det termostater som stänger ner. Det måste alltid vara minst 1 elemenet eller en GV-slinga öppen, så det inte blir stopp i flödet från C-pumpen
Sök på kavikation så får reda på vad som händer med materielen.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #47 skrivet: 08 januari 2024, 16:24:59 »
Jepp men inte luft i det namnet. När elpatron värmer så kokar det på ytan och syret frigörs luft/ånga. Fås ut med att lufta. Sen det med att det låter om C-pumpen, verkar som att den går i tomme. blir inte av med vattnet och då kan impellern kavitera, blir samma sak där. syret slås ur. Inte bra för impellern som kommer att få skador på sig och förintas. Vad har du för styrning ut och finns det termostater som stänger ner. Det måste alltid vara minst 1 elemenet eller en GV-slinga öppen, så det inte blir stopp i flödet från C-pumpen
Sök på kavikation så får reda på vad som händer med materielen.
Tack! Alla termostater på max (alltid). . Alla slingor således öppna.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #48 skrivet: 08 januari 2024, 17:13:14 »
Tack! Alla termostater på max (alltid). . Alla slingor således öppna.

Vilken av de 4 nipplarna @ F750 ska jag lufta om det låter som att det bubblar som fasen när den växlar till varmvatten?

Har luftat litegrann på 3+1, men det kommer bara vatten.
Tar det jättelÃ¥ng tid för luften att komma, eller vad?  Sc:,h

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #49 skrivet: 08 januari 2024, 17:17:31 »
V nippel och h nipprl längst ner luftar på var sida om 3vägsventim

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #50 skrivet: 08 januari 2024, 18:07:39 »
Jepp men inte luft i det namnet. När elpatron värmer så kokar det på ytan och syret frigörs luft/ånga. Fås ut med att lufta. Sen det med att det låter om C-pumpen, verkar som att den går i tomme. blir inte av med vattnet och då kan impellern kavitera, blir samma sak där. syret slås ur. Inte bra för impellern som kommer att få skador på sig och förintas. Vad har du för styrning ut och finns det termostater som stänger ner. Det måste alltid vara minst 1 elemenet eller en GV-slinga öppen, så det inte blir stopp i flödet från C-pumpen
Sök på kavikation så får reda på vad som händer med materielen.

Ljudet kanske inte kommer från cirkulationspumpen utan din beskrivning av vätskan som kokar är en bättre beskrivning. Är säkert det jag hör.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #51 skrivet: 08 januari 2024, 19:07:15 »
V nippel och h nipprl längst ner luftar på var sida om 3vägsventim

Hur länge ska jag lufta? Det kommer ju bara vatten första 30 sekunderna, sen brukar jag kolla på manometern, och så äre dags att fylla på vatten igen, så då stänger jag nippeln och fyller... varpå jag anser mig klar(???)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #52 skrivet: 08 januari 2024, 19:40:21 »
Det är inte luft som kommer det är köldmedia och det blir bara mer och mer ju varmare det blir i princip, det kommer inte sluta komma luft förrän du luftat ut allt köldmedia ur systemet, så det är lika bra du börjar redan nu, för det kommer finnas kvar efter växlar bytet också, då har du fått ur det mesta redan. 740 gram R407c i vätskeform som skall bli till gas, det är mycket det!

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #53 skrivet: 08 januari 2024, 19:45:28 »
Det är inte luft som kommer det är köldmedia och det blir bara mer och mer ju varmare det blir i princip, det kommer inte sluta komma luft förrän du luftat ut allt köldmedia ur systemet, så det är lika bra du börjar redan nu, för det kommer finnas kvar efter växlar bytet också, då har du fått ur det mesta redan. 740 gram R407c i vätskeform som skall bli till gas, det är mycket det!
Tack. Jo, jag har säkert luftat 40 gånger sedan problemen började 30/12. Får alltså fortsätta ett bra tag till. Jag gör detta genom de 3 luftningsnipplarna nere och den som finns på toppen. Finns andra sätt tar jag gärna emot tips på vad det är.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #54 skrivet: 08 januari 2024, 20:50:14 »
För att effektivisera luftningarna har jag testat att lufta medan pumpen är igång. Finns det någon risk med det?

Givetvis kommer jag lufta på föreskrivet sätt när jag märker att gasen/luften börjar minska i omfattning men där är jag ännu inte.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #55 skrivet: 09 januari 2024, 04:24:50 »
Nej bara lufta under drift, har du radiatorer kan du lufta även där, och golvvärme, så lufta på gv fördelarna

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1866
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #56 skrivet: 09 januari 2024, 06:29:04 »
Vilket h-vete å behöva hålla på så här, betalar tillverkaren även all tid som nu behöver läggas ner på luftningen. Hur kan det vara möjligt att det blir läckage efter bara 3,5 år?? Har man använt för billigt eller för tunt material i konstruktionen?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #57 skrivet: 09 januari 2024, 07:25:58 »
Vilket h-vete å behöva hålla på så här, betalar tillverkaren även all tid som nu behöver läggas ner på luftningen. Hur kan det vara möjligt att det blir läckage efter bara 3,5 år?? Har man använt för billigt eller för tunt material i konstruktionen?

Du kan tro att jag känner samma lika. Vore intressant att skicka en faktura till Nibe med all tid jag lagt ned. Undra hur de skulle reagera  :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1866
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #58 skrivet: 09 januari 2024, 09:04:19 »
Dom borde tillhandahålla jourhavande luftare under garantitiden. Men ärligt, är det verkligen rimligt att kräva att en kund ska behöva hålla på så här under grarantitiden för en sådan vital produkt?? För att inte tala om den ökade kostnaden pga högre elförbrukning mot vad som annars varit fallet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #59 skrivet: 09 januari 2024, 10:40:02 »
Dom borde tillhandahålla jourhavande luftare under garantitiden. Men ärligt, är det verkligen rimligt att kräva att en kund ska behöva hålla på så här under grarantitiden för en sådan vital produkt?? För att inte tala om den ökade kostnaden pga högre elförbrukning mot vad som annars varit fallet
Håller med dig. Vad gäller luftandet hoppas jag att det trots allt är jag som tjänar på att göra det nu innan kondensorn/växlaren är utbytt. Men det återstår att se.
Givetvis orimligt att den ska haverera efter bara 3,5 Ã¥r. Hur är det möjligt???  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!