0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du verkar ha koll på det hela. Kanske det inte funkar att enbart ställa faktor till 0, som du gjort. Jag hade provat att även ta bort bocken i rutan för styrning från rumsgivare 1, vid 1.9.4Om du går in i 1.9.1, där finner du en kurva. Har du bekräfta i den kurvan att -9C visar 41C?Sedan är min uppfattning att på Nibe blir gradminutervärdena frysta medan varmvatten tillverkas, och skall därmed ej ha någon inverkan.
Vet inte hur det funkar på Nibe inverters men på F1245 så funkar det så att om gradminuterna är sjunkande fortsätter den räkna ner i samma takt som innan vv beredningen trots att den inte ser tempen men är gradminuterna stigande då låser den värdet dvs den räknar inte. Har man extern framledningsgivare BT25 så räknar den gradminuterna hela tiden efterson den ser framledningstempen hela tiden.
Vi vet ju inte om det fungerat tidigare, och någonting har hänt. Därför går jag även in på att något inte fungerar i ECS-40-systemet:Det kan ju även vara så att shunten i ECS-40 systemet ej fungerar som den skall, och därför upptäcker givarna att kopplade till ECS-40 att temperaturerna ej stämmer och kallar på mer värme, som inte kommer. Kan ju även vara fel på dessa givare. Rör sig shunten ifaall du ökar eller minskar temperaturen på termostaten vid golvvärmen?Detta påverkar naturligtvis även ordinarie radiatorsystem.
Bra Roffe, du vågade dig på att felsöka kopplingarna! Hoppas allt blir bra nu.Det är ju klart att ifall systemet ej påverkas av inomhusgivarna, så gör det ju ingenting att de är korskopplade. Ge lite feedback om några dagar!