0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. En fråga till kunniga i forumet. Hur kommer det sig att framledningstemperaturen sticker iväg över inställt värde?Jag har en Nibe F1255 och mitt inlägg gäller en radiatorslinga med fullt öppna ställdon.Har rumsgivare med faktor inställt på 0 för att hitta en bra kurva för mitt hus, har laborerat mig fram till 7 -1. Hitills.Dvs vid -9°C ska jag ha en framledning på 41°C men just nu ligger jag på hela 47°C med för varm inomhustemperatur som följd.Vad gör jag för fel? Vänlig hälsningRoffe.
När startar din pump? Ingen eltillsats?Låter som en skuld av gradminuter som ger för hög framledning. Läs i manualen så hittar du.
Hej! Moderna värmepumpar har växelventil och kör flytande kondenseringstemperatur. Det betyder att de ibland håller på med varmvatten och ibland håller på med värme till huset. När de kanske kört varmvatten i 30 min så ligger de efter med husvärmen och måste gasa på över inställd framledningstemperatur för att köra ikapp med värmen för att gradminutrarna ska återställas. Men 6 grader över är ganska mycket(?)Tack för ditt svar, det får bli kvällsläsning i manualen.
Du verkar ha koll på det hela. Kanske det inte funkar att enbart ställa faktor till 0, som du gjort. Jag hade provat att även ta bort bocken i rutan för styrning från rumsgivare 1, vid 1.9.4Om du går in i 1.9.1, där finner du en kurva. Har du bekräfta i den kurvan att -9C visar 41C?Sedan är min uppfattning att på Nibe blir gradminutervärdena frysta medan varmvatten tillverkas, och skall därmed ej ha någon inverkan.
Intressant, jag är hitills väldigt nöjd med styrningen via rumsgivare. Har endast vågat mig upp till faktor 4, men vid det aktuella försöket fick jag på tok för hög temperatur i de rummen som har radiatorer. Det blir lite av ett bevis på felaktig kurva vid tex temperaturer närmare 0, antar jag?.
Lite otydligheter: på tok för hög temperatur i rummen som har radiatorer. Har du rum som inte har radiatorer, exempelvis golvvärme.I viket rum har du satt rumsgivaren? Skall sitta i större centralt rum där målet är att temperaturen skall stämma. Rummet skall värmas med radiatorer, ej golvvärme.