Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?  (läst 1601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« skrivet: 02 januari 2024, 11:10:24 »
Hej,
Har ett inlägg sen tidigare då jag bytt växelventil och ställt hastighet kb pump och delta vb fram/retur.
-11 ute just nu och inne temp ca 20 grader.
Vb fram 47(48)
Vb retur 42
KB f 0 grader
KB r -3 grader
Verkar ta väldigt lång tid för pumpen att nå 48 grader om den ens orkar. -800 på gradminuter just nu.

Kanske dags att motionera växelventil?
Hur vet jag om borrhålet räcker till eller inte?

Sen till något annat. Skulle en ny luft/vattenpump vara effektivare och sänka energiförbrukningen?








Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10213
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2024, 11:24:21 »
Hej! Väldigt vanligt att värmepumpar når max av sin förmåga runt -10 grader innan el-patronen måste börja komplettera värmen. Beror en del på var i landet man bor och värmepumpen är dimensionerad. Om KBut håller sig på -3 grader även i slutet på vintern ska det inte vara något problem med borran.

Ta in ett par offerter med energiberäkning på luftvattenvärmepump så ser du en prognos för luftvatten. Skriv ner all information om huset och skicka till ett par större återförsäljare.
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 11:25:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 11:37:09 »
Hur har orken känts tidigare år?

En ny luft/vatten är sannolikt dyrare i drift än din gamla bergvärmepump i gott skick, då den tillhör den "färdigutvecklade" sidan av bergvärmepumpar. Inga revolutioner sedan dess, men några småjusteringar förstås.

En kyltekniker kan undersöka om det är fel på expansionsventilen eller något annat i kylkretsen som gör att effekten fattas.
Är kompressorn trött och saknar uteffekt så kan byta kylmodul vara ett bra val trots värmepumpens ålder. Då blir den som ny i utgående effekt. Man kan byta "storlek" på värmepumpen utan nämnvärd kostnad i samma veva.

Väldigt lite elektronik i dessa och det som finns går köpa nytt än idag till vettiga pengar, så man behöver inte ha panik över kosta på en gammal pump 1/3 av vad en ny pump kostar i inköp, som sen ska installeras och gamla bortforslas.

Är det för liten maskin kan en ny lite större vara ett bra val. T ex Nibe F1245-12.

Ditt borrhål ser bra ut om värmepumpen går bra. Om den underpresterar så kan det hända att du får några grader minus på KB in. Står det t ex -3 på kb in och -6 på kb ut. Då är hålet kass/överbelastat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 11:52:59 »
Hej! Väldigt vanligt att värmepumpar når max av sin förmåga runt -10 grader innan el-patronen måste börja komplettera värmen. Beror en del på var i landet man bor och värmepumpen är dimensionerad. Om KBut håller sig på -3 grader även i slutet på vintern ska det inte vara något problem med borran.

Ta in ett par offerter med energiberäkning på luftvattenvärmepump så ser du en prognos för luftvatten. Skriv ner all information om huset och skicka till ett par större återförsäljare.


Elpatron har jag avstängd sen länge och vill inte koppla på den 😄.
Värmepumpen och extern cirk.pump går nu tillsammans på 4kW.

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2024, 12:09:03 »
Hur har orken känts tidigare år?

En ny luft/vatten är sannolikt dyrare i drift än din gamla bergvärmepump i gott skick, då den tillhör den "färdigutvecklade" sidan av bergvärmepumpar. Inga revolutioner sedan dess, men några småjusteringar förstås.

En kyltekniker kan undersöka om det är fel på expansionsventilen eller något annat i kylkretsen som gör att effekten fattas.
Är kompressorn trött och saknar uteffekt så kan byta kylmodul vara ett bra val trots värmepumpens ålder. Då blir den som ny i utgående effekt. Man kan byta "storlek" på värmepumpen utan nämnvärd kostnad i samma veva.

Väldigt lite elektronik i dessa och det som finns går köpa nytt än idag till vettiga pengar, så man behöver inte ha panik över kosta på en gammal pump 1/3 av vad en ny pump kostar i inköp, som sen ska installeras och gamla bortforslas.

Är det för liten maskin kan en ny lite större vara ett bra val. T ex Nibe F1245-12.

Ditt borrhål ser bra ut om värmepumpen går bra. Om den underpresterar så kan det hända att du får några grader minus på KB in. Står det t ex -3 på kb in och -6 på kb ut. Då är hålet kass/överbelastat.

Skulle en ny inverterpump som 1255-12 gå att kasta på befintligt borrhål? Ja pumpen har väl mer eller mindre alltid känts för liten att värma ordentligt. 1215-10 är väl egentligen på 11,7kW enligt specifikation?
Kanske en S1256 som ger 13kW? Skillnad mellan dessa två?
Har fyllt på med några liter vatten genom åren istället för brinevätska. Kan det vara en bov?
Ska tilläggsisolera vinden till nästa vinter och försöka byta ut till några större radiatorer.

Hade IVT hos mig och titta och de ville ha en 16kW pump och ett extra borrhål för deras geo-serie. Nej tack…

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2024, 12:30:43 »
Du har koll, mycket bra. Det stämmer att du har en "12:a" idag.

1255-16 blir då min rekommendation. F-styrningen är bättre än S-styrningen om man vill stå vid pumpen och greja. Håller man sig helt till appen, då kan det vara lika bra att köpa en S-maskin och "vara med". Men F lämnar inget att önska av praktisk betydelse.

Kör du en 16 kW så kan du strypa efter frekvens eller testa om köldbärarbegränsning fungerar bra. Har aldrig i verkligheten sett något praktiskt fungerande "anpassar sig till borrhålet" av en inverter.
Problemen jag ser är att begränsningen börjar för sent och den snålar på köldbärarpumpens hastighet. Lägg in en begränsning där du bara tar bort de översta 10-15% av varvtalet på kompressorn så den inte chockar borrhålet. Så får du se efter lång kyla vad du får för köldbärartemperaturer.
Se till att köldbärarbegränsingen går in vid -3.
Ställ upp hastigheten på köldbärarpumpen manuellt till delta 2 till 2,5.

Hade du varit ointresserad hade jag fortsatt med 1245-12 som rekommendation. Då du kan nog behärska en 16 kW på ditt hål, det tror jag.

Ingen oro med spriten. Det är väldigt många liter vätska i ett borrhål. Om du vill veta, sök refraktometer på amazon för alkohol och köp hem en för 200-300 kr. Du får LP-larm om det fryser, innan dess får du bättre funktion på borrhålet desto mindre spritkoncentration det är.

Om du tar 1256-serien, kika på storlek 18 och begränsa den ännu hårdare. 13 kan bli för liten skillnad mot idag är jag rädd för, för du vill ju få grepp om mer energi än idag antar jag.

Om du har ett hus som har frånluftsåtervinningsmöjlighet, då kan du öka värmepumpens effekt genom att värma köldbäraren med det. Då blir befintlig värmepump "större" samtidigt. Då bör du köra vidare med dagens för att se om en storlek 13 kan vara rätt egentligen.


Jag är personligen emot inverterpumpar från alla tillverkare. På vissa ställen fungerar det bra, på andra ställen går de sönder i förtid. Man får ha gällande värmepumpsförsäkring i så fall. Alltid förlänga efter 6 år.
En on/off-pump kan man tryggt ha oförsäkrad tycker jag. Det blir pengar i längden efter garantitid att vara rädd att invertern ska paja.
Men man får inte glömma, många inverters går helt utan problem sen de kom ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2024, 13:01:38 »
Inte mer än 30 W per meter hål, då blir kallt i hålet. Hur djupt är hålet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10213
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2024, 13:01:52 »
Modellen F1245-12 säljs tyvärr inte längre sedan ett par år tillbaka enligt NIBE's produktblad. De tänkte nog att den ersattes av F1255-12 och numera S1256-13.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2024, 13:06:52 »
Modellen F1245-12 säljs tyvärr inte längre sedan ett par år tillbaka enligt NIBE's produktblad. De tänkte nog att den ersattes av F1255-12 och numera S1256-13.
Det stämmer bannemig. Trodde det var 10:an som de tog bort och lämnade 12:an. Därför sammarbetsfirman sålt massa inverters kanske.

1145-12, 1145-15 och 1145-17 finns kvar ännu och i lager hos grossist.
(Samma fast separat beredare, separat oro - en fördel som tar mer golvyta).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2024, 13:29:30 »
Du har koll, mycket bra. Det stämmer att du har en "12:a" idag.

1255-16 blir då min rekommendation. F-styrningen är bättre än S-styrningen om man vill stå vid pumpen och greja. Håller man sig helt till appen, då kan det vara lika bra att köpa en S-maskin och "vara med". Men F lämnar inget att önska av praktisk betydelse.

Kör du en 16 kW så kan du strypa efter frekvens eller testa om köldbärarbegränsning fungerar bra. Har aldrig i verkligheten sett något praktiskt fungerande "anpassar sig till borrhålet" av en inverter.
Problemen jag ser är att begränsningen börjar för sent och den snålar på köldbärarpumpens hastighet. Lägg in en begränsning där du bara tar bort de översta 10-15% av varvtalet på kompressorn så den inte chockar borrhålet. Så får du se efter lång kyla vad du får för köldbärartemperaturer.
Se till att köldbärarbegränsingen går in vid -3.
Ställ upp hastigheten på köldbärarpumpen manuellt till delta 2 till 2,5.

Hade du varit ointresserad hade jag fortsatt med 1245-12 som rekommendation. Då du kan nog behärska en 16 kW på ditt hål, det tror jag.

Ingen oro med spriten. Det är väldigt många liter vätska i ett borrhål. Om du vill veta, sök refraktometer på amazon för alkohol och köp hem en för 200-300 kr. Du får LP-larm om det fryser, innan dess får du bättre funktion på borrhålet desto mindre spritkoncentration det är.

Om du tar 1256-serien, kika på storlek 18 och begränsa den ännu hårdare. 13 kan bli för liten skillnad mot idag är jag rädd för, för du vill ju få grepp om mer energi än idag antar jag.

Om du har ett hus som har frånluftsåtervinningsmöjlighet, då kan du öka värmepumpens effekt genom att värma köldbäraren med det. Då blir befintlig värmepump "större" samtidigt. Då bör du köra vidare med dagens för att se om en storlek 13 kan vara rätt egentligen.


Jag är personligen emot inverterpumpar från alla tillverkare. På vissa ställen fungerar det bra, på andra ställen går de sönder i förtid. Man får ha gällande värmepumpsförsäkring i så fall. Alltid förlänga efter 6 år.
En on/off-pump kan man tryggt ha oförsäkrad tycker jag. Det blir pengar i längden efter garantitid att vara rädd att invertern ska paja.
Men man får inte glömma, många inverters går helt utan problem sen de kom ut.

Tack för svar och jag förstår hur du tänker. Köpa större och strypa på frekvensomriktaren om inte kb-begränsningen fungerar som tänkt?
Fördelen lär väl vara att den ger inte ut mer effekt än vad som behövs. Antar att SCOP värdet är aningen bättre mot en on/off?
Känns som modernare varvtalsstyrda/tryckstyrda cirkulationspumpar bör också vara snålare?

Min on/off pump låter och brummar en del. Vid frånslag kan det bli en liten duns ibland (var värre innan jag bytte mjukstarten).

Ska kolla runt vad man kan få för priser. Men svårt att motivera om det inte blir nå billigare elräkning…

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2024, 13:40:10 »
Inte mer än 30 W per meter hål, då blir kallt i hålet. Hur djupt är hålet.

”Svarthål” från 2004 utan papper av förra ägarna. Har tyvärr inte den blekaste aning, men det fungerar tydligen ihop med min 1215-10.
Menar du verkligen 30W / meter borrhål? Eller tar man 30w x 2 =60w / meter?
200 meter borrhål för 12kW?
Ni får ursäkta min okunnighet 😄

Mvh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2024, 14:10:00 »
TEX En BVP på 9 kW där det delas med 3 , blir då 6 kW kvar, det är vad VP ska hämta från hålet. Blir då om hålet är 150 meter 6000/150 = 40 W per meter hål och alldeles för högt, risk att hålet fryser på dom först 10 metrarna. Nu talas det om av tillverkarna OJ vad vi är bra, vi kan gå ner till - 6 på KB och vi varierar kompressorn och cirkpumpar  efter KB-tempen, naturligtvis går det, men vad blir effekten av det då. Naturligtvis sämre prestanda på VP. Naturlagarna går inte att förändra, dom är vad dom är.

Utloggad Växelventilen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2024, 14:38:46 »
TEX En BVP på 9 kW där det delas med 3 , blir då 6 kW kvar, det är vad VP ska hämta från hålet. Blir då om hålet är 150 meter 6000/150 = 40 W per meter hål och alldeles för högt, risk att hålet fryser på dom först 10 metrarna. Nu talas det om av tillverkarna OJ vad vi är bra, vi kan gå ner till - 6 på KB och vi varierar kompressorn och cirkpumpar  efter KB-tempen, naturligtvis går det, men vad blir effekten av det då. Naturligtvis sämre prestanda på VP. Naturlagarna går inte att förändra, dom är vad dom är.
Eftersom mina kb-värden verkar OK, så bör jag minst ha 200m borrhål till min 1215-10?
Varför delar du just med 3? 9kW pump drar 3kW?
Tack för svar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2024, 15:52:29 »
Bommade att få in det. den sista 1/3 delen av effekt kommer från kompressorns förbrukning av el och blir till värme som tillgodogörs det med.
Sen det din nuvarande VP , kliver du inte under - 2 -3 så är det skapligt. Men + i hålet hela vintern är bäst, men kommer inte att inträffa i mer än några % av VP-ägare

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 695
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215-10. Orkar inte riktigt?
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2024, 20:00:50 »
Vi vet ju inte alls vad du har för hus, äldre inte så välisolerat kanske. Min förra värmepump var en Nibe Fighter 1210-8,5 kW. I min gamla kåk orkade den aldrig komma över 49 grader utan eltillskott. I mitt fall klarade jag därmed en utetemp på -8C utan eltillskott. Sedan kom eltillskottet! Men jag lät det aldrig GM gå ner mot -800. Jag lät eltillskottet komma "i tid".

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!