0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har kanske golvvärme? I så fall har du shuntar som reducerar temperaturen ut till dina golv så dom inte blir skadade, så i så fall inget strul direkt men dom kanske är snålt ställda om ni har det kallt? Andra som har golvvärme vet säkert att ge bättre tips på detDiffen/deltat som pumpen känner mellan framledning och retur är 4,6 grader och det är väl bra vid den här utetempen (när det blir kallare ute ökar deltat troligen)Om du får ut 5,4 kW så är det ju bra, pumpen maxar väl på det har jag för mig. Men så mycket behövs väl inte när det bara är minus 5 ute?? Eller så gör det det, beror på ditt hus. beskaffenhet, storlek, isolering mm
Har du någon bild på golvvärmecentralen inkl termometrarna?
Aha ja, garage, det själ en hel del. Har diskuterats massor om man ska låta husets primära pump även värma garaget eller om man istället skulle ha en LLVP där. För någon återvinning från garaget sker nog inte hellerBeträffande golvvärmen passar jag, har bara radiatorer. Men det brukar väl oftast vara så att övervåningen blir något varmare än bottenvåningen, så är det hos mig, jag har oftast nån halvgrad högre däruppe, värmen stiger ju uppåt
Hej!Hur stort är garaget?Var i landet bor ni?95+95+ 30 till 60 m² garage är egentligen för mycket för F730.Blir myyycket elpatron, men ni verkar ju ha en fin förbrukning ändå? Gissar på att du bor i Skåne
Hej,Se bild från plan 2 nu, kan inte ta på plan 1 just nu men där var det 30/27 imorse.Det jag reagerar på är att det bara är 1 grad skillnad på övervåningen, är inte det väldigt konstigt? Alla termostater i rummen har börvärde högre än nuvarande temp så ingen begränsning ska ske där.Men reagerar också på nu, ska inte röd ventil vara varm sida och blå kall sida? Tvärtom här. Kanske inte spelar någon roll så länge det är rätt kopplat ner mot VP?Men generellt sett har vi alltid haft kallare på plan 2 vintertid än plan 1, vilket är ologiskt i min värld.550mm lösullsisolering mot vinden.
Hej! Välisolerat hus! Dessa termometrar är inget under av precision så lite grann kan det skilja där men det är i mesta laget för att förklara hela skillnaden. Funderar på om skillnaden kan ha med cirkulationspumpen att göra. När man har golvvärmefördelare utan cirkulationspump så måste den pump som sitter i pannan/värmepumpen vara mycket kraftig för att uppnå projekterat flöde. Tror inte den cirkulationspump som sitter som standard i F730 riktigt räcker till för 95 + 95 + garage golvvärme. Om du tar fram husets värmeritningar borde det stå vilket totalt flöde det ska vara runt om i huset(?)Framledningen ska egentligen vara till den övre/röda fördelaren och retur på den nedre blå fördelararmen men det ska inte spela en avgörande roll. Hoppas systemet renspolades ordentligt i samband med bygget(?) Har du kontrollerat smutsfiltret regelbundet?
Hej,35m2, slingan dit är strypt så håller runt 16-18gr och garaget är isolerat 170mm i väggarna.Bor utanför Örebro så det är ändå skapligt långt till Skåne.Ja det var mycket diskussion med husleverantören angående detta. Men att det skulle gå bra då det är lågenergihus (typ) med 300mm isolering i väggar och 550 i taket.Ja förbrukningen är jag nöjd med, 2 vuxna 2 småbarn. Det är temperaturen på plan 2 som alltid känts som något är fel med.Jag ångrar lite att jag inte stod på mig mer och tog bergvärme med ftx, men då det är tvåplanshus hus var kanaliseringen svårare såklart och leverantören rekommenderade det inte och bekräftade att 730 är rätt val. Ekonomiskt är det nog så med låga elpriser, men inte annars. Jag har en LLVP som sitter i trappen som främst var tänkt som AC men som jag kör några timmar med på morgonen när det är kallt som stöd för ja patronen går in runt -7-8 ungefär lite beroende på.
Hej,Beräkning plan 1 0,238 l/s vid 5,3 kPa.Beräkning plan 2 0,219 l/s vid 7,8 kPa.Renspolning vet jag inte, men kan bekräfta att filter det har inte kontrollerats alls. Luftfiltret dammas av regelbundet men aldrig rört något filter på vattensidan. Kan en ohändig göra det eller bör man kolla på hur någon kunnig gör det först och sen därefter kan man göra det?Se bilder på beräkning
Men ingen ventilationsåtervinning i garaget va?Fristående?LLVP förklarar varför ni har så låg förbrukning, genidrag i sammanhanget! Ja, jag brukar säga 15-16W/Hz för F750/F730 och COP i grova drag ~3 när det är några minusgrader och pumpen käkar 20-22°C.Har du intrimmat systemet med helt öppna termostater, och sen hittat rätt värmekurva?