0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är RME-inblandningen som kanske har varit något tveksam, men den har ju aldrig fått vara högre än 7 %. Resten av bioinblandningen i "vanlig" diesel har under den senaste tiden varit HVO.
Sverige har haft 'sämre' diesel än omvärlden i tjugo år nu, man märkte skillnad så snart man kom öster eller söderut. Dvs förbrukningen sjönk, motorn gick bättre och starkare. Och pumpen fick bättre smörjning.
Det är väl egentligen snarare så att en modern turbodiesel reglerar på den maxeffekt motorkonstruktör/programmerare har bestämt sig för att tillåta, t ex genom att styra bränslemängden på fullgas så att laddtryck, avgastemp mm får önskade värden.BSR's prov skulle säga betydligt mer om det gjordes på en dieselmotor från 80-90-talet utan avancerad reglerteknik. Helst en sugdiesel så att inte ev wastegate, rökbegränsare eller andra laddtrycksstyrda anordningar kan lägga sig i.
Har det senaste åren tankat blankdiesel i en mindre lokal station. Undrar om det blir någon sänkning där IOM att de troligtvis inte borde gynnas av minskad reduktionsplikt De har tidigare legat på ungefär samma pris som de stora drakarna. Har precis fått tomt i mina dieselfat 2 st o inväntar o hoppas på bättre pris Gissar helt ovetenskapligt på minus 170 öre på dieseln o 55 öre på bensinen bara en känsla…
Nja, det håller jag inte med om. Men det har varit stor skillnad på dieselkvaliteten mellan olika mackkedjor i Sverige på senare år. Omkring 2016-2017 då jag tankade mycket diesel i dunkar till en minigrävare, kunde jag notera att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig medan den som såldes på St1 (dvs samma distributionskedja som Shell) alltid var helt klar som lacknafta.En släkting som brukar dra husvagn med en stor Audi med V6-diesel, har noterat de två senaste somrarna att den drar åtskilligt mer bränsle och går sämre om han tankar vanlig B7 på OKQ8 än om han tankar på andra mackkedjor eller tankar HVO på OK.Den sämsta diesel jag har råkat på någon gång fanns på en Mobil-mack i Österrike en gång på 90-talet. Den gamla dieselmerca som fick det bränslet, blev mycket svagare än vanligt och svartrök kraftigt.Grumlig diesel brukar tyda på att det finns vatten och emulgeringsmedel (typ diskmedel) i den. Det är ett stort problem på ställen där mer eller mindre korrumperade oljenasare är inblandade (t ex när det gäller stora bränsleleveranser till FN-trupper i tredje världen). När svensk FN-trupp var i Liberia för ca 20 år sedan, hade man mycket problem med den där FN-dieseln. Där nere i temperaturer på minst 25 var det väl inga större problem, men när man blev tvungen att skicka hem en CV90 till Sverige pga hydraulikproblem, fick man inte igång den när den skulle lossas från fartyg i Göteborg vid ca +10 grader. Man fick köra motorvärmare någon timme innan den startade!Det som förr i tiden ansågs smörja dieselpumpar bättre i gammaldags eller utländsk diesel var att de tidiga metoder som användes för att sänka svavelhalten i diesel i Sverige på 80-talet, också förstörde smörjegenskaperna. Men när det väl upptäcktes, raffinaderierna fick bättre utrustning och standarderna för diesel kompletterades med krav på smörjförmåga, upphörde dieselpumpsproblemen. Det är dock värt att notera att det ENDAST var CAV s k fördelarpumpar som någonsin fick problem av den anledningen. Alla radpumpar och Bosch fördelarpumpar, klarade sig bra.