Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Dieselpriset?  (läst 2447 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #15 skrivet: 02 januari 2024, 01:32:20 »
Det är RME-inblandningen som kanske har varit något tveksam, men den har ju aldrig fått vara högre än 7 %. Resten av bioinblandningen i "vanlig" diesel har under den senaste tiden varit HVO.
Sverige har haft 'sämre' diesel än omvärlden i tjugo år nu, man märkte skillnad så snart man kom öster eller söderut. Dvs förbrukningen sjönk, motorn gick bättre och starkare. Och pumpen fick bättre smörjning.
Senast ner på kontinenten tankade vi diesel för 16-17 kr i Tyskland och Holland, bensin en krona dyrare.
Nu kostar diesel 17,34 och bensin 16,54 här
Vi är nere på Europapriser, äntligen.
Tack SD och tack Ebba då  ???
https://bensinpriser.nu/stationer/diesel/sodermanlands-lan/
Vi får rädda planeten en annan dag.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1653
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #16 skrivet: 02 januari 2024, 04:50:54 »
Sverige har haft 'sämre' diesel än omvärlden i tjugo år nu, man märkte skillnad så snart man kom öster eller söderut. Dvs förbrukningen sjönk, motorn gick bättre och starkare. Och pumpen fick bättre smörjning.


Har flera gånger fått tätt dieselfilter, bilen har gått ned till limp mode. Byter därför senast vid 3.000 mil.
Kanske inte behövs längre?  Har inte velat prova, är inte roligt om man glömt obd2 hemma och man åkt en längre tur hemifrån.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2024, 09:49:34 »
På vår firmabil larmar bränslefiltret alltid för att det är vatten där på vintern, trots att det inte finns något vatten där.
Det skylls på det klägg som bildas av biodiselutspädningen, ska bli intressant se om det slutar nu.
Det jag hört från de som tankar blankdiesel i Piteå via ett lokalt företag, är att bilarna drar mindre bränsle och går bättre.
Tror dom blandar sitt bränsle själva, men de säljer mycket HVO åt de som transporterar åt Polarbröd, så de behöver inte spå ut dieseln till privatpersoner.
De når ändå regeringens uppsatta mål.
De måste alltså ha tjänat minst 4 kr/liter diesel de sålt till privatpersoner innan..............

Man är nog i fel bransch.

Även jag blev positivt överraskad av sänkningen!, vi får väl hoppas att det inte bara är tillfälligt, skulle tro att det är många som skulle vara beredda att byta tankställe om någon inte sänkte rejält just nu vid årsskiftet, och det är nog alla leverantörer livrädda för.
Det gäller nog att vara vaken för att det kan komma att smygas uppåt sakta men säkert igen, om dom kan komma överens som de brukar i alla fall.
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 09:52:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2024, 10:03:48 »
Skelleftebränslen  "love"

Blankdiesel.  8)

Har aldrig fått limpmode sen jag började tanka där.

Har bytt bränslefilter en gång /6000mil, i förebyggande, men tänker låta nuvarande filter sitta, för att bevisa att bunkerdiesel is da bomb!  tummenupp

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2024, 10:26:29 »
Sverige har haft 'sämre' diesel än omvärlden i tjugo år nu, man märkte skillnad så snart man kom öster eller söderut. Dvs förbrukningen sjönk, motorn gick bättre och starkare. Och pumpen fick bättre smörjning.

Nja, det håller jag inte med om.  Men det har varit stor skillnad på dieselkvaliteten mellan olika mackkedjor i Sverige på senare år.  Omkring 2016-2017 då jag tankade mycket diesel i dunkar till en minigrävare, kunde jag notera att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig medan den som såldes på St1 (dvs samma distributionskedja som Shell) alltid var helt klar som lacknafta.
En släkting som brukar dra husvagn med en stor Audi med V6-diesel, har noterat de två senaste somrarna att den drar åtskilligt mer bränsle och går sämre om han tankar vanlig B7 på OKQ8 än om han tankar på andra mackkedjor eller tankar HVO på OK.
Den sämsta diesel jag har råkat på någon gång fanns på en Mobil-mack i Österrike en gång på 90-talet. Den gamla dieselmerca som fick det bränslet, blev mycket svagare än vanligt och svartrök kraftigt.
Grumlig diesel brukar tyda på att det finns vatten och emulgeringsmedel (typ diskmedel) i den. Det är ett stort problem på ställen där mer eller mindre korrumperade oljenasare är inblandade (t ex när det gäller stora bränsleleveranser till FN-trupper i tredje världen). När svensk FN-trupp var i Liberia för ca 20 år sedan, hade man mycket problem med den där FN-dieseln. Där nere i temperaturer på minst 25 celcius var det väl inga större problem, men när man blev tvungen att skicka hem en CV90 till Sverige pga hydraulikproblem, fick man inte igång den när den skulle lossas från fartyg i Göteborg vid ca +10 grader. Man fick köra motorvärmare någon timme innan den startade!
Det som förr i tiden ansågs smörja dieselpumpar bättre i gammaldags eller utländsk diesel var att de tidiga metoder som användes för att sänka svavelhalten i diesel i Sverige på 80-talet, också förstörde smörjegenskaperna. Men när det väl upptäcktes, raffinaderierna fick bättre utrustning och standarderna för diesel kompletterades med krav på smörjförmåga, upphörde dieselpumpsproblemen. Det är dock värt att notera att det ENDAST var CAV s k fördelarpumpar som någonsin fick problem av den anledningen. Alla radpumpar och Bosch fördelarpumpar, klarade sig bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #20 skrivet: 02 januari 2024, 12:11:57 »
I mindre kommuner lite vid sidan av, som i Piteå så har nog alla samma diesel, allt kommer från Preem i Lysekil, det är vad jag fått veta i alla fall.
De stod t.o.m utanför OK en gång för några år sedan när det ryktades att OK hade dålig diesel och upplyste om att alla mackar i Piteå hade samma leverantör, och att det var Preemdiesel från lysekil.
Om jag jobbade på preem i lysekil skulle jag nog försöka se om mitt hus, med alla investeringar de gjort i miljödiesel så är det inte säkert de kan vara konkurrenskraftiga i den nya Svenska marknaden, men kanske hittar de annan avsättning för sina produkter, vi får hoppas på det bästa.

Man känner sig nästan som en rebell nu!!!
Att som Svensk kunna tanka "billig Diesel" är verkligen underbart - för första gången i mitt liv är vi inte överbeskattade på drivmedel.
Att man skulle få uppleva det efter 58 år i livet känns verkligen fint, även om det bara är normalt för alla andra Europeer.

BSR tror jag det var som testade alla olika dieselsorter i en BMW320D med 190 hästar.
Det skiljde mindre än 2% i effekt på drivhjulen oberoende av Diesel, blankdiesel hade aningen bättre effekt, men det var svårt att ens urskilja på grafen (Finns att hitta på Youtube)
Nu testade de bara effekten, inte förbrukningen, och det är ju liksom en annan sak, en modern bil kan ju optimera insprutningen så att även ett bränsle med lågt energiinnehåll kan ge hög effekt, men på bekostnad av förbrukningen.
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 12:16:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2024, 20:37:57 »
Det är väl egentligen snarare så att en modern turbodiesel reglerar på den maxeffekt motorkonstruktör/programmerare har bestämt sig för att tillåta, t ex genom att styra bränslemängden på fullgas så att laddtryck, avgastemp mm får önskade värden.

BSR's prov skulle säga betydligt mer om det gjordes på en dieselmotor från 80-90-talet utan avancerad reglerteknik. Helst en sugdiesel så att inte ev wastegate, rökbegränsare eller andra laddtrycksstyrda anordningar kan lägga sig i.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #22 skrivet: 02 januari 2024, 21:15:00 »
Det här med varierande dieselkvaliteter är inget nytt problem. Saken var på tapeten för över 90 år sedan också. https://runeberg.org/tektid/1930k/0067.html
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2024, 05:09:36 »
Det är väl egentligen snarare så att en modern turbodiesel reglerar på den maxeffekt motorkonstruktör/programmerare har bestämt sig för att tillåta, t ex genom att styra bränslemängden på fullgas så att laddtryck, avgastemp mm får önskade värden.

BSR's prov skulle säga betydligt mer om det gjordes på en dieselmotor från 80-90-talet utan avancerad reglerteknik. Helst en sugdiesel så att inte ev wastegate, rökbegränsare eller andra laddtrycksstyrda anordningar kan lägga sig i.

Jo, de konstaterade också detta, men tyckte att det var oviktigt då praktiskt taget ingen sådan bil är i trafik längre.
Och, MED den nya tekniken, och alla förutsättningar för det du räknar upp likadana för alla bränslen så gav motorn samma effekt för alla bränslen.
Dock, de hade inte testat hur mycket bränsle som gick åt, men skulle göra ett försök, de menade dock att det var mycket svårare än att testa effekten.
De körde inte bara fullgas, utan testade i hela varvtalsområdet.
Effekt och vridmoment var i princip identisk för alla bränslen, det enda som utmärkte sig en liten aning var blankdieseln, men det var knappt märkbara skillnader.

Jag misstänker även att man kunnat se skillnader som var större om de inte haft sin effektburk installerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #24 skrivet: 03 januari 2024, 17:50:28 »
Har varit med vid test av en BMW 120d på rullande landsväg. Med trimbox gav den +40 hk och med box + vatteninsprutning gav det + 60hk på drivhjulen.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #25 skrivet: 03 januari 2024, 19:14:14 »
Var nere o fyllde ett fat med blankdiesel. 17.82 kr/lit så det var ju trevligt!
Men vän av ordning funderar ju på varför denna diesel så sent som förra veckan kostade lika mkt som diesel med massor med skit i. Med tanke på att reduktionsplikten kraftigt har sänkts…. ::)
Har det senaste åren tankat blankdiesel i en mindre lokal station. Undrar om det blir någon sänkning där IOM att de troligtvis inte borde gynnas av minskad reduktionsplikt Sc:,h De har tidigare legat på ungefär samma pris som de stora drakarna. Har precis fått tomt i mina dieselfat 2 st o inväntar  tOOmten o hoppas på bättre pris a:gl

Gissar helt ovetenskapligt på minus 170 öre på dieseln o 55 öre på bensinen bara en känsla…

Ja jag vet att jag gissade fel ang priserna :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Nya Dieselpriset?
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2024, 15:36:33 »
Nja, det håller jag inte med om.  Men det har varit stor skillnad på dieselkvaliteten mellan olika mackkedjor i Sverige på senare år.  Omkring 2016-2017 då jag tankade mycket diesel i dunkar till en minigrävare, kunde jag notera att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig medan den som såldes på St1 (dvs samma distributionskedja som Shell) alltid var helt klar som lacknafta.
En släkting som brukar dra husvagn med en stor Audi med V6-diesel, har noterat de två senaste somrarna att den drar åtskilligt mer bränsle och går sämre om han tankar vanlig B7 på OKQ8 än om han tankar på andra mackkedjor eller tankar HVO på OK.
Den sämsta diesel jag har råkat på någon gång fanns på en Mobil-mack i Österrike en gång på 90-talet. Den gamla dieselmerca som fick det bränslet, blev mycket svagare än vanligt och svartrök kraftigt.
Grumlig diesel brukar tyda på att det finns vatten och emulgeringsmedel (typ diskmedel) i den. Det är ett stort problem på ställen där mer eller mindre korrumperade oljenasare är inblandade (t ex när det gäller stora bränsleleveranser till FN-trupper i tredje världen). När svensk FN-trupp var i Liberia för ca 20 år sedan, hade man mycket problem med den där FN-dieseln. Där nere i temperaturer på minst 25 celcius var det väl inga större problem, men när man blev tvungen att skicka hem en CV90 till Sverige pga hydraulikproblem, fick man inte igång den när den skulle lossas från fartyg i Göteborg vid ca +10 grader. Man fick köra motorvärmare någon timme innan den startade!
Det som förr i tiden ansågs smörja dieselpumpar bättre i gammaldags eller utländsk diesel var att de tidiga metoder som användes för att sänka svavelhalten i diesel i Sverige på 80-talet, också förstörde smörjegenskaperna. Men när det väl upptäcktes, raffinaderierna fick bättre utrustning och standarderna för diesel kompletterades med krav på smörjförmåga, upphörde dieselpumpsproblemen. Det är dock värt att notera att det ENDAST var CAV s k fördelarpumpar som någonsin fick problem av den anledningen. Alla radpumpar och Bosch fördelarpumpar, klarade sig bra.

Jag har kört genom hela Europa många gånger, ofta ner till Afrika så långt som Burkina Faso och Niger.
Mätbart mindre förbrukning och bättre gång redan i Tyskland. Östeuropa ännu bättre. Sedan ungefär samma. Aldrig haft problem med dieseln i Västafrika, men använt ett filter vid tankning ute på vischan. Kört på flygbränsle från Polisario och en del okända häxbrygder ute i öknen, peppar peppar utan problem.

På 90-talet blev bränslet torrare och smorde sämre. Första pumpen som skar var en Passat runt 1998. Fick börja använda tillsatser. En bekant jobbade med tankrengöring på flygplats, han hade av någon anledning alltid ett fat med tvåtaktsolja stående därhemma.  ::)
En del bilar bl a amerikanska ford gick inte alls med svensk diesel utan tillsatser typ Redline.
På senare år kör jag bara Toyota här hemma och har inte funderat så mycket på bränslekvalitet. Ev pumpproblem har överskuggats av alla andra problem med moderna bilar.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!