0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter som Norrland. Kanske är effekten som inte räcker till? Hur stort hus och när är det byggt och isolerat? Vad är max inställningen på el-patronen? Vad var det för panna/värmepump innan F370?
Ok, med 310P var det förmodligen 8 kW effekt på el-patronen och kompressorn gav ytterligare 1,7 kW, totalt 9,7 kW värme att tillgå så länge säkringarna höll. Hur är F370 inställd? Tänker på meny 5.1.12 och 5.1.13 om jag minns rätt?
Meny 5.1.2 Max framledning går som sagt bra att ställa upp till 60 °C. Hoppas du sedan gick in i 5.1.12 och 5.1.13 och kollade/ändrade. Tänk på att också kolla vilka säkringar du har som dels huvudsäkringar vid elmätaren och dels gruppsäkringar för värmepumpen i el-centralen. Kolla att du har extra säkringar hemma om det behövs.
Ok, bra med 25 A huvudsäkringar i Norrland. Vilken styrka är det på gruppsäkringarna till F370?
Fint Då håller säkringarna även för inställningen 9,3 kW el-patron. Glöm inte att också ändra DIP-switcharna på kraftkortet för att också få 9,3 kW i reservläget om ni någon gång i framtiden skulle behöva koppla om till nödläget med strömbrytaren och det råkar vara vinter.Värmekurvan borde ni nu kunna ha nästan samma som med 310P, kanske ett steg högre.
Det kan ta ett dygn innan man verkligen ändringarna i inställningarna. Ändringarna borde absolut ge effekt om ni tidigare bara haft 4,6 kW el-patron aktiv.[/quoteJo precis jag vet att det kan ta tid, vore även intressant att koppla dit inomhusgivaren, tror att man hade fått en stabilare värme då
Innegivare tycker jag är tveksamt, i så fall för att man vill logga innetemperaturen. Utegivare plus bra termostater ger en utmärkt reglering. Men termostaterna håller bara 15-20 år och sedan kan de reglera dåligt eller inte alls. Är era termostater från 1988 så är det hög tid att byta till nya. Enkelt att byta om själva ventilen under fungerar som den ska. Enligt väderprognosen ser jag att det ska bli -28 °C i Luleå om en vecka så nu testas verkligen värmesystemen runt om i husen.