Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att pumpen kör oavsett elpriset  (läst 291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sairike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att pumpen kör oavsett elpriset
« skrivet: 20 december 2023, 09:55:44 »
Hej,

Jag har en F370 och har aktiverad Smart Price Adaption med max påverkan på värme (10). Däremot kan jag se att pumpen kör oavsett elpriset. Jag kan se på skärmen att priset som pumpen får stämmer.

Jag fick blockera elpatronen på de dyraste timmarna för annars skulle den bara köra. Om jag även blockerar kompressorn så går trycket till 0.0, men det borde vara mellan 0.5 och 1.5.

Är det så Smart Price Adaption borde fungera? Kan detta fixas om jag uppdaterar mjukvaran?

Kan också säga att jag har provat timpris nu i November och landad på precis samma pris som månadspris, även om jag kör allt (elbil, disk, tvätt, tork) på natten, så jag är säkert på att det är pumpen som är problemet.

Tack!

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Att pumpen kör oavsett elpriset
« Svar #1 skrivet: 20 december 2023, 10:47:50 »
Det har nog varit lite för liten skillnad mellan högsta och lägsta priset de senaste dagarna för att ge större utslag på värmekurvan, just idag är ju prisskillnaden större och bör ge resultat?

EDIT: Det är faktiskt procenten i skillnad som avgör så vid låga priser så blir procentuella skillnaden stor, dvs. du bör fått utslag även senaste dagarna.
« Senast ändrad: 20 december 2023, 11:06:58 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Att pumpen kör oavsett elpriset
« Svar #2 skrivet: 20 december 2023, 10:49:43 »
Blockerar du kompressorn så stannar nog cirkpumpen med. den sitter nog före manometern då. det är nog dåligt med vatten i systemet, fyll på till 0,8 bar. Håll koll på manometern, den ska stiga sakta, sticker den upp med fart, så finns det dåligt med luft i kärlet, eller så är det hål i blåsan. Det finns en bilventil, tryck lite lätt på den, ska pysa till med luft, kommer det vatten så är det ett byte på den som gäller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!