0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om rör 20 är i binetemperatur så matar expansionsventilen på med för lite köldmedieknacka bestämt med mejselskaftet på expansionsventilen och se om det blir någon förändring - dock knacka inte på 'kineshatten' om något släpper så bör expansionsventilens utlopp bli betydligt varmare och kompressorns hetgastemperatur minska (men också kanske dra mer ström) medans rör 20 skall fortfarande ha temperatur ungefär som utloppet av brinetemperaturen.händer det inget alls och du är modig så kanske skruva på expansionsventilens justerskruv för förspänning av reglernålen i motsatta ändan av 'kineshatten' - håll reda på hur mycket och räkna varven när du justera - ha inte mer än typ 1/4-dels varv i taget när du justerar. Har sett på andra håll att 1/4- till 1/2 varv kan få igång expansionsventilen igen så att den börja reglera. - annars har du läge med trasig expansionsventil och det är kylnissejobb att byta, det är tydligen inte helt ovanligt problem för dessa maskiner.se till att återställa eventuella urskruvade tätningslock/plugg efter justering av expansionsventilen så att köldmedel inte pyser ut i förskruvningen över tidenkontrollera temperaturen på utgången av expansionsventilen och sedan rör 20 att det är bara enstaka grad varmare på rör 20 än utblåset på expansionsventilen.
Uppenbarligen är det fel på expansionsventilen. Det ska vara betydligt högre temperatur efter den. Mina köldbärartemperaturer är 0 in och -3 ut. Pumpen står i en kall källare och det är bara lite grand frost på expansionsventilen, man ser metallen bra. Jag kan inte komma ifrån att det kan vara fel på kompressorn också. Jag har studerat tryck/entalpidiagrammet för R407 och kan inte förstå hur det kan bli så hög hetgastemperatur som över 110 grader även med lågt förångartryck om kompressorn fungerar som den ska men jag har ingen praktisk erfarenhet så det här ska tas med en nypa salt. Är det ventilläckage behöver den inte låta illa. Finns inte alternativet att byta enbart kylmodulen? Det är en komplett enhet med kompressor, förångare och kondensor och allt annat som behövs för att det ska fungera. Kräver inget ingrepp i köldmediekretsen.
Liten uppdatering om någon i tråden är nyfiken. Fick en ny expansionsventil installerad idag och det verkar ha gjort susen. Hetgasen verkar nu hålla sig omkring 75-80 grader som max och den stora skillnaden är att den sjunker nu rätt snabbt efter den gjort varmvatten. Förut skenade tempen till över 100 på nolltid och den kom aldrig ner igen. Teknikern "stresstestade" den lite med varmvatten och fick upp den som mest till 92 grader så nu tuffar den förhoppningsvis på ett tag till. Tack för hjälpen alla!
Får man fråga vad kalaset gick på?
Det är bra värden. Kanske har nämnt det tidigare men hetgasen på min pump är 85 grader när den gör varmvatten och 75 grader när den värmer huset vid ca 44 grader framledningstemperatur.
Inte fått fakturan ännu men fick ett pris via mail innan på ca 16k så det landar väl däromkring. Var betydligt mer jobb att byta den än jag insåg så jag är inte förvånad över kostnaden. Låter snarlikt som det ser ut hos mig nu så förhoppningsvis har man förlängt livet lite till på gamle skrället. Ok, tack då vet jag.