Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 - Plocka av frontpanel?  (läst 445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F370 - Plocka av frontpanel?
« skrivet: 06 december 2023, 17:18:52 »
Ngn som vet om det går att plocka av frontpanelen på F370?
T.ex. med en platt skruvmejsel i springan. Eller det är inte meningen att det ska gå?

Anledning:
Jag vill se om Ethernet-uttaget är tillgängligt från insidan av panelen (vilket vissa modeller verkar ha)

"Så varför inte kolla baksidan först?"
Well, pannan sitter intryckt mot väggen och innan jag ger mig pÃ¥ att försöka släpa ut allt, känns frontpanelen som ett enklare steg (givet det gÃ¥r)  ;)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - Plocka av frontpanel?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2023, 17:29:51 »
Står i installationsmanualen hur panelerna tas bort. Sedan är det fullt med frigolit-isolering där under... Nätverksuttaget ska som sagt sitta på baksidan värmepump rakt bakom displayen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 - Plocka av frontpanel?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2023, 18:10:52 »
Ah, såklart! Jag fick iofs bara med användarhandboken och den har lustlästs. :)
Ser till att googla fram installationshandboken också, om inte annat för framtida funderingar.

Ang. Ethernet-sladden testar jag nog galgtricket först och ser om jag kan fiska fram den.

Tack fö hjälpen.  tOOmten

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - Plocka av frontpanel?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2023, 18:23:27 »
Prova länken: https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78479 för att få senaste installationsmodellen. Går också att leta fram exakt rätt manual till sin årsmodell av F370.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulagbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepump f370
SV: F370 - Plocka av frontpanel?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 18:42:07 »
Råkade ut för samma problem installatören fattade inte att kabeln skulle fram jag köpte en billig inspektionskamera samt en böjbar gripklo tejbade fasr kameralinsen i början på gripklo och gick in på ovansidan pumpen

Utloggad danielz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 - Plocka av frontpanel?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2024, 23:05:40 »
jag köpte en billig inspektionskamera samt en böjbar gripklo

Ah, smart lösning!

För den som bryr sig / vill höra fler alternativ, så körde jag en annan approach:

1 - Tog av hela frontplåten (INTE displayn) som beskrivet i installationshandboken. Där satt skruvar längst ner på pannans framsida som behövde lossas.

2 - Ryckte ut den Ethernet-kabel som redan satt på displayn/panelens undersida (som ju leddes ut på baksidan där jag inte kom till) och pluggade istället in en egen Ethernet-kabel som jag ledde ner och fram.
Pluggade in kabeln i en "TP-link RE305 Wifi-repeater" från Kjell och anslöt trådlöst till min huvudrouter.
Funkade utmärkt!

URL till repeater om ngn bryr sig:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/repeater-for-tradlost-natverk/tp-link-re305-wifi-repeater-ac1200-p61644

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!