0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har en IVT 490 som nu ger larmet "Pressostat låg." En tekniker har kollat på den och gjorde följande:Felsökt och kontrollerat fläktens funktion, rengjort fläkten samt ökat fläkthastigheten till steg 3.Avlägsnat kablar för avfrostning och ställt in manuell avfrostning.Kontrollerat ventilationsflöde och tryck (vilket bedömdes som bra), men problemet med överhettning kvarstår.Försökt justera expansionsventilen utan resultat.Teknikern rekommenderade att byta ut värmepumpen med hänsyn till reparationskostnaden och enhetens ålder. Dock har jag tre grannar med samma modell (från 2007) som fungerar utan problem trots åldern. Jag är därför lite tveksam till att byta ut den om det faktiskt finns möjlighet att laga eller byta enskilda komponenter.Finns det någon här med liknande erfarenhet eller insikt i vad som kan orsaka detta larm? Är det värt att försöka reparera, och i så fall vilka detaljer kan vara möjliga att byta ut?Tacksam för alla tips och råd!Mvh,Tomas
Jag har ungefär samma sits. Jag har trasslat med vår IVT 495 Twin (tillverkad 2007) i snart två år nu. Den ger Pressostat Låg-larm av och till, ibland efter en dag ibland efter en månad - men endast under det kalla halvåret. Jag har provat allt, kanalrensning, ökat farten på fläkten, fyllt på köldbärarvätska, service på expansionsventilen, trixat med värmekurvan. Det mest troliga är att kompressorn börja ge upp och att byta den är inte värt pengarna på en så pass gammal värmepump. Jag har nu börjat kika på att ersätta hela värmepumpen. det ser ut att bli en Nibe S735 eller en Panasonic luft-vatten Gen L. Även om man bortser från allt strul i dagsläget så förefaller nya VPs vara så pass mycket effektivare att man kan räkna hem ett byte på ca 6-7 år. Och så slipper man förhoppningsvis allt strul och oro + möjlighet till remote övervakning/styrning.