Hej,
Jag är ny här på forumet och har en undring som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag har en IVT Greenline HTE9 Plus bergvärmepump som installerades 2004. Flyttade hit till mitt föräldrahem 2016 som är ett tvåvåningshus + källare med 150 m2 bostadsyta. Jag har aldrig haft problem med värmepumpen förutom byte av en shunt 2017.
I förra veckan märkte jag att expansionskärlet hade pajat. Trycket var noll och vattnet rann igenom kärlet (sönderrostat). Reparatören kom två dygn senare och bytte ut expansionskärlet (kostade allt som allt 4000 kr). Jag fick efteråt lufta några element som inte fick tillbaka värmen.
Nu är värmen bra igen, 20-21 grader i rummen. Däremot har elförbrukningen rusat i höjden. Eleffekten är nästan 4 kW, dvs knappt 100 kWh per dygn. Det är ovanligt mycket och högre än någon gång sedan 2015 som jag har data ifrån. Visserligen är det kallt ute men det har ju varit kallare perioder än så de senaste 8 åren.
Häromdagen indikerades ett larm, Högt värmebärardelta T8/GT8. Larmet försvann någon timme efter att jag kvitterat det. Vet inte om den höga elförbrukningen har något med larmet att göra? Expansionskärlets tryck har ökat och ligger på drygt 1.5 bar, i början av det röda området. Kan jag och bör jag tappa ur vatten?
Jag har tummen mitt i handen men bör jag kalla hit reparatören igen och betala ca 4 papp för en åtgärd?
Undrar,
/Timo