0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart i landet är det då du behöver se att dom är specade till -35 ?Hur många cm från tak ner till karm/list har du ?Om din nuvarande elpatron får jobba friskt så kanske det inte är någon direkt klen modell som behövs ( FT25 ger som exempel 3,6kW vid Max fläkt vid -15 ute och kan vara rätt)Om det är ett nytt hus och den verkar vara för klen så kanske du kan få säljaren att byta till en kraftigare flvp om förutsättningarna finns för det ?
Vad står det på husets värmeritning om värmebehov och DUT/DVUT? Man kan gärna försöka räkna lite på olika alternativ. Kostar mycket att byta till en kraftigare frånluftsvärmepump och är huset då litet med ett lågt frånluftsflöde så kanske man inte kan tjäna igen pengarna.Edit: Enligt senaste tabellen från Boverket har Västerås en DVUT på -17,1 °C. Några -35 °C lär ni inte drabbas av, möjligen neråt -20 °C några timmar på natten när det är årets kallaste period.
Vänta nu, du skrev 3kW elpatron, 14°C inne, -8°C ute. Är det med ventilationen igång?Om vi vet om ventilationen var av, eller på, så kan vi exakt beräkna ditt hus energibehov.
...Vet du vad det är för ventilationsflöde på din Bosch? Kolla upp det så vet vi ganska nära hur systemet kommer lira när ni bor där Kör du mot förmodan full fräs, (smärre orkan inomhus) så ger ju kompressorn 1600W, men det räcker ju inte långt: Vid DVUT (-18.2°C) så är bara ventilationsförlusterna 1600W... ...
Först och främst, stort tack för alla svar, riktigt lärorikt, och bra med all input kring hur man ska angripa detta!Huset är nybyggt, men jag har köpt det färdigt direkt av tillverkaren (en liten firma).Det känns som att försöka få säljaren att byta till en kraftigare pump vore optimalt, då energideklarationen ej lirar med denna maskin.Enligt OVK 46l/s
Ok, 1050W ut om vi antar ett linjärt förhållande. (1600W/(70(l/s)/46(l/s)) = 1050W) Fråga vad i helvete dom håller på med?Vad betalade du för värmepumpen? eller är den inbakad i totalkostnaden?De (flera busar i dramat, husbyggaren, kontrollansvarige och besiktningsfirman) får fan lösa problemet och installera en F730, eller ännu bättre, en S735... (Finns såklart Comfortzone-alternativ också, men jag är Nibe Fanboy... )Annars får du eskalera, och vifta med bedrägeriflaggan i tinget. Jag är heligt upprörd å dina vägnar.
En firma byggde hus på spekulation och sålde det sedan färdigt.Jag köpte huset färdigt, efter slutbesked. Så jag har inte upphandlat eller betalat för pumpen separat. Nästa steg blir helt klart att kontakta säljaren och med vänlig ton se om de förstår att detta inte vart helt som tänkt. Förhoppningen är ju att de går med på att byta till en F730.Men vill de inte rätta till det återstår väl endast tvist och advokater som alternativ. Man kan ju tycka att de borde vilja ta sitt ansvar, dålig PR borde vara mer kostsamt än en F730 kan man tycka... Fortsättning följer!
En firma byggde hus på spekulation och sålde det sedan färdigt.Jag köpte huset färdigt, efter slutbesked. Så jag har inte upphandlat eller betalat för pumpen separat. Nästa steg blir helt klart att kontakta säljaren och med vänlig ton se om de förstår att detta inte vart helt som tänkt. Förhoppningen är ju att de går med på att byta till en F730.