Är det fel att det är större mögelrisk vid underventilering?
Har inget bra svar, men ventilationsnissarna vill ju optimalt ha balans i ventilationen.
Men det är klart, i ett nybyggt, tätt, "plastpåse"-hus, med ventilationen avstängd, så stannar all fukt från boenden/dusch/bad/matlagning kvar, och byggs upp om man ej ventilerar.. helt klart en superbra grogrund för mögel.
Men då blir det ju tydligt, fuktiga badrumsspeglar, kondens på fönster, dörrar, m.m
Överventileringsrisken sitter ju dold i väggarnas inre håligheter om jag får gissa...
Jag har nu i en annan tråd kommit fram till att om Nibe F750 går som den är tänkt, med lägsta möjliga avfrostningstid, och högsta möjliga kapacitetsfaktor/uptime, genom att installera en behovsstyrd avfrostningsfläkt, så är extrem överventilering sämre för förbrukningen, då frånluftstemperaturen sjunker, man drar in onödig kalluft, då den avfrostar så kort den kan oavsett.
Anledningen till överventilering på F750/F730 är ju för att
1. Få upp kompressofrekvensen till ett rimligt värde, så den ger nån faktisk värme.
2. Påskynda avfrostningarna.
3. I förlängningen sänka temperaturen vid vilken tillsats inträder.
Det finns en BS1-sweetspot och inomhustemperatur för original F750/F730, och det finns en annan sweetspot för F750turbo, som jag kommer kalla min ghettomoddade pump hädanefter