En uppdatering ifall nån annan skulle ha liknande bekymmer, jag tröttnade på felsökning och hittade andra trådar här om Thermias HGW, tydligen många som haft diverse problem, och en del som stängt av.
Stänger man av den i servicemenyn så slutar den vanliga varmvattenkörningen fungera men genom att sätta maxtemp till 60 och diff temp till 35 så hoppar aldrig HGW igång men vanliga varmvattenkörningar funkar. Pumpen funkar nu som vilken "vanlig" bergvärmepump som helst.
Utan HGW kunde jag även sänka kurvan och ändra integralen till -250 (kunnat ha -200 som lägst innan när den funkat). Har nu kört 2 veckor och ligger på i snitt 12 körningar per dygn (mellan 10 och 15 beroende på utetemp). Håller 21 grader i hela huset, varmvattnet pendlar kring 55 grader förutom legionellakörning då. Väldigt fina körningar nu med 8 i delta och lägre framledningstemp. Jag är nöjd då jag tom upplever den funkar bättre nu än vad den gjort förr.
På det stora hela så har jag kanske misslyckats då jag inte löst problemet med HGW men jag har nu en fullt fungerande värmepump utan HGW som är snäll mot kompressorn och förhoppningsvis tuggar på i ytterligare 10 år vilket sparar långt mer pengar än vad HGW funktionen gör.
Men då jag kan ha lägre kurva så undrar jag faktiskt om HGW verkligen sparar pengar över tid med tanke på högre pris? Det är en bra fråga.
Om någon skulle ha frågor, se inställningar eller önskar foton så hör av er.