Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För högt tryck  (läst 468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För högt tryck
« skrivet: 29 november 2023, 08:32:01 »
Hej!

Jag har ett problem med trycket i värmeledningen. Jag förstår inte varför den höjer sig hela tiden. Igår var den på 3,5 bar, vanligtvis skulle säkerhetsventilen öppna vid 3 bar. Jag misstänker att ventilen fungera inte som den ska. men utöver det, varför gåt trycket upp?

Jag har en Mitsubishi EHPT20X-TM9CR1.UK

Mvh Sven

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: För högt tryck
« Svar #1 skrivet: 29 november 2023, 09:21:23 »
Om du har en varmvattenberedare för tappvarmvatten som värms av vattnet i värmeledningskretsen, så kan det vara läckage i den som orsakar att trycket stiger. Prova att stänga kranen för inkommande vatten till vvb och ställ upp vvb's säkerhetsventil, vänta ett tag och se om trycket i värmeledningskretsen slutar öka.

En annan möjlighet är om det du ser är normala tryckvariationer, att trycket stiger med ökande framledningstemperatur och vice versa. Det blir särskilt tydligt om expansionskärlet är i minsta laget i förhållande till systemets vattenvolym eller om det har tappat förladdningstrycket.

Tänk på att varken säkerhetsventiler eller de manometrar som används i VVS-sammanhang är några precisionsinstrument. Skillnaden mellan 3 och 3,5 bar är inte så mycket att hänga upp sig på.

Lagom tryck i värmesystemet då radiatorerna är kalla (sommartid) brukar man säga är 0,1 bar per meter höjdskillnad från manometern till systemets högsta punkt, och sen lägger man till 0,5 bar till det. Sen får trycket stiga lite mer när framledningstemperaturen är hög på vintern.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!