0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jovisst mellan S735 och en luft/vatten skiljer det inte något nämnvärt. Min tanke var dock att ersätta min F310p med en F370 eller motsvaranden från tidigare nämnda två tillverkare. Har inga planer på att gå upp till en S735 för då hamnar jag på samma prisnivåer som för en luft/vatten (eller ännu högre) som jag ändå tror kommer ha lite längre livslängd än en S735. Besparingen 4000kwh/år som jag syftade på var mellan en F370 och en luft/vatten och då tycker jag ändå att det är i underkant.
Ja det stämmer med den bruna och den blå. Den blå är nollan, ser man om man följer ledningsbanorna på kretskortet. Den svarta är "ovansidan" av kondensatorn vars andra pol är ansluten till nollan. Den svarta kan man säga driver motorns hjälplindning eftersom kondensatorn åstadkommer en 90 grader förskjuten spänning...
När kompressorn går brukar det ligga en spänning runt 320V, minns inte exakt. Över fasspänning, men under mellan två olika faser.Mäta mellan blå och brun på den gröna plinten så mäter du om reläet fungerar. Förstås bara mäta när kompressorlampan i skärmen är tänd. Är kondensatorn inte spänningsatt hade jag först kontrollerat om den följer fabriksspec +- 10% och sen misstänkt öppen lindning i kompressorn med fler mätningar för att bekräfta.
Den svarta kommer från kompressormotorns hjälplindning och ska till kondensatorn. Kan bara finnas spänning på den om det är spänning på den bruna till kompressorn och kompressorns motorskydd är intakt.