0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är två Y-kopplade trefas elpatroner i en enhet, och de 2 x 3 hopbyglade anslutningarna är nollpunkterna i respektive Y.
Hm, detta är inte Nibe utan IVT. Och det är inte 2 st. det är hela 3 st som inte används, likaså med de röda
Skit samma om det inte är en Nibe såg lite fel om 6 kW respektive 9 kW, men så är det på Nibe för det mesta på de äldre. Detta för att inte det ska behövas mer 16 amp kontra 20 amp säkringar.
Ok ok! Det du och torbjorn_forsman skriver, menar ni samma sak eller håller ni inte med varandra? Är lite förvirrande för min del just nu. Så enligt dig då kan man alltså koppla på ytterligare 3kwh här, dvs koppla bort kontakterna ifrån den icke fungerande slingan till den just nu oanvända? Och om det går, hur gör jag då, jag har tre kontakter men kan bara fästa en eller två?
Svar nej det är två 3 kW patroner i den och jag reviderade mig i förra inlägget om det, det finns bara 2, skulle varit bra med 3 nu. har du mätt som jag skrev. Vet du hur man ställer in instrumentet. Annars lägg upp en bild på det.
Var det mellan stiften eller till jord. Har du jordfelsbrytare i huset, om det är överledning i vattnet till jord, genom att en patron har sprukigt så löser den nästan direkt. Det klurig i att mät hos dig, är vid mätning till jord så ligger alla slingor ihop via plåblecket och det blir liksom lite fel värden med alla på en gång. Det verkar med den höga ohmen på den ena att det är en form av avbrott i dom. En enkel test som kan göras är att den kontaktor som drar och ingen värme ökar, är att koppla loss A2 den som fungerar, då dra inte den kontaktorn.När den andra då går in så blir det ingen värme. Det bästa för att som lite lekman är att köpa en tångampermeter på Classe eller Biltema, då sätts den över en av ledningarna vid patronen, visar den noll så är den delen av slingan körd. sen mäta på nästa ledning o-s-v. Mer kan nog inte göras på distans, vi elektriker har alltid en sån i väskan och säger mycket direkt om ett fel på patroner, utan att för djupt i att mäta från början.
Det kan vara kontaktorn till 6 kW elpatron som inte fungerar. Det borde höras en smäll när den kopplas in när uppräkningen i meny 8.5 når 100%. Problemet är att 3 kW elpatron kopplas ur samtidigt och det låter förmodligen också. Behövs det 6 kW elpatron är pumpen väldigt klen i förhållande till värmebehovet enligt nutida sätt att dimensionera men det var så man gjorde i värmepumparnas barndom. Vad visar drifttidsmätaren för kompressorn? Drifttiden bör närma sig 100 000 timmar om det är den ursprungliga kompressorn.