0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Effekt tariffer här innebär en taxehöjning på 15-30% jmf 2025 vid ett utnyttjande av huvudsäkring till 50% för kunder med en förbrukning på 7.000-13.000 kWh.
Så blir det. Man får ta effekttariff på det som överskrider 8kW per timme, endast en mätning. Alltså inga medeltal, inga billagare tariffer under sommarn eller på nätterna.Vi nadade bastu i söndags. Vi har ett aggregat på 9 kW. Det var -14 C ute och maximala förbrukningen blev 5,72 KW. Man kan nog alltså tryggt välja alternativet med effekttariff och därmed också en lägre grundavgift. De flesta är i den situationen vilket säkert leder till att överföringsavgifterna höjs. Ett urvattnat men vettigt lagförslag. Nätberksbolagens lobby fick en nitlott.
Effekt tariffer här innebär en taxehöjning på 15-30% jmf 2025 vid ett utnyttjande av huvudsäkring till 50% för kunder med en förbrukning på 7.000-13.000 kWh.Om jag automatiserar förbrukningen och stänger ned värme varmvatten torkskåp billaddning osv, använder buffert tank så klarar jag ändå inte taxehöjning.Det lilla sedan ett batteri skulle utjämna betalar inte batteriet.Detta har typ blivit en ny skatt och då elen säljs utomlands av andra. Allt har sammantaget blivit dyrare. Det klagas på att vi subventionerat vindkraft vilket vi nog gjort, snart subventionerar vi även kk el som säljs till utlandet.Så det finns inga vinnare tror jag, även om du på kort sikt sett vinster, jag tror det blir generella höjningar och alla följer efter varandra. Vi får se igen men just nu är det som jag säger där jag bor, dvs enbart kraftiga höjningar varje år och värst senaste året. Även elpriset som ni nu märker har ständigt högt pris. Och så får vi 10 öre mindre elskatt som premie, skrattretande är det.
Det förtar väl lite av syftet med effekttaxan? Fördelen med modellen man valt i Sverige är att de nätägare som har "svaga" nät kan ta ut en mer differentierad avgift för att kunna förstärka näten medans de som är nöjda med sina nät kan ta ut mindre.Jag vet inte hur det ser ut i Finland. Det kanske inte är lika många lokala nätägare som i Sverige?Men problemet med den Svenska modellen bli å andra sidan att vi får 100 olika effekttaxemodeller, så kunderna kommer inte begripa nånting.
Mmm, kanske inte så dumt att lägga alla storförbrukare på batterierna, som bastu, motorvärmare, diskmaskin och tvättmaskin.Problemet är att spisen, och ugnen, och vattenkokaren och elbilsladdningen också är storfröbrukare, och lägger man allt sånt på ett batteri så behövs rätt stora batterier.Tror det är enklare att klara med peakshaving, men ändå otroligt svårt att inte få två höga toppar under en hel månad, det räcker ju om batteriet blir tomt utan att man noterar det ett dygn.
OK, jag trodde det var ett krav från EU med kvartspriser och effektavgifter på samma tidsintervall.