0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Jag vet inte, kanske blir det låg taxa effekt avgift 24 tim/365 dagar, då måste man jämna ut på natten också, även på sommaren 😭Jag har skickat frågan till Vattenfall Eldistribution, vill ha svar svart på vitt vad det faktiskt blir. ☺️ Fattar inte att de inte ger detaljerad informationen redan nu.
Nätkraft Borås effekt avgifter innebär en höjning med 15-30% vid 50% utnyttjande av 16A huvud säkring vid en förbrukning på 7000 -13000 kWh/år.Avkastningskravet till kommunen på 45 miljoner kommer uppfyllas och målet med 100 miljoner i vinst likaså.Kostnadsneutralt i helvete heller, tur det är 100% helägt av kommunen. Elöverskottet går till djurpark, teater, konferens etcMen det mest sura är att ca 10% går till 400 kV nätet som skickar elen neråt TysklsndJag kommer ändå betala relarivt minst, med hemautomation och utan batterier!. 💪🙏
Effekttariffen har varit upp till ny hehandling i riksdagen i Finland. Det ursprungliga förslaget om att effekttariffen skall baseras på den högsta medelförbrukningen under 15 minuter och börja från 5 kW åkte i soptippen. Det som godkändes var att effekttariffer kan tas ut från en förbruknink på 8 kW per timme.Något annat var knappast att vänta. Det urspungliga förslaget från elbolagslobhyn skulle ha varit ett politiskt sjärlvmord bland det bastuälskande finländarna.Vi jar själv ett bastuaggregat på 9 kW. I helgen så var den högsta peaken under en timme på 5,72 kW då bastun var på och temperaturen ute -18 C. Återstår att se vad effekttarifferna kommer att ligga på. I lagstiftningen ingår också att då man inför effekttariff så måste grundavgiften sänkas samt att det måste finnas ett alternativ utan effekttariff. Själv jade helst sett effekttariff från första watten, slopad grundavgift och en balansering med överföringsavgift. Det hade haft största effekt på det man försöker uppnå.De som har batterier med peakshaving kommer säkert att vinna medan övriga betalar mera då kostnaden för nätet kommer att kvarstå är min gissning. Kommer det att vara lönsamt med batteri återstår att se. Det beror nog på den totala förbrukningen. Bastun är dock säkrad vill jag påstå om man inte laddar en elbil samtidigt.
Blir det ett och samma regelverk för alla nätbolag i hela landet?
Så blir det. Man får ta effekttariff på det som överskrider 8kW per timme, endast en mätning. Alltså inga medeltal, inga billagare tariffer under sommarn eller på nätterna.Vi nadade bastu i söndags. Vi har ett aggregat på 9 kW. Det var -14 C ute och maximala förbrukningen blev 5,72 KW. Man kan nog alltså tryggt välja alternativet med effekttariff och därmed också en lägre grundavgift. De flesta är i den situationen vilket säkert leder till att överföringsavgifterna höjs. Ett urvattnat men vettigt lagförslag. Nätberksbolagens lobby fick en nitlott.
Undrar varför ni lyckas med en anpassad taxa och inte vi?Måste vara sovande dumma svenska EU representanter, eller är vi nu bara pantade (dvs IQ 55)?
Vad är meningen med ett urvattnat system som inte leder till något? Jag tycker effekttarifferna är bra, i alla fall de flesta som angriper toppar vardagstoppar dagtid på vintern. Ellevios effekttariff är just ett urvattnat system där effekttariffen är i stort sett densamma året om vilket gör att den känns tämligen dålig på att angripa verkliga toppar.Det svenska konsumenter inte har tagit till sig är att effekttarifferna inte är någon höjning av avgifterna sett på hela kundkollektivet och att överföringsavgifterna sänks kraftigt .Vinnarna med effekttarifferna blir de som kan förlägga last på tider då nätet har kapacitet över och övrig tid har så jämn belastning som möjligt.Förlorarna är de som brassar på med enstaka höga laster på tider då effekttariffen är hög.De med batterier som gör att man aktivt kan arbeta mot effekttarifferna premieras extra mycket.