0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Tyvärr är det inte så Ifall man använder 2.000 W + 3.000 W + 4.000 W = 9.000 W under 15 min under ett tidsintervall om en timme har man effektmedel på 3.000 W, däremot har man en förbrukning om 500 Wh + 750 Wh + 1.000 Wh = 2.250 Wh.
till medlet av de 3 st timintervall som har högst förbrukning i kW(h) av alla 720 st och där dessa 3 st dessutom inte får ligga på samma dygn utan i så fall måste en korrigering ske i detta avseende. Jag vill inte skriva någon på näsan och vara "bror Duktig" utan vill enbart visa det orimliga i att bara mäta på 3 st timsintervall under en hel månad och dessutom börja från 0 kW(h). Bättre enligt mig vore att ex. ha uppemot 30 st mätningar och börja debitera från ex. 2 kW(h).
Västerås kommun får väl helt enkelt bygga en kärnkraftsreaktor om de ska ha datacentret.Då skapas ju ännu fler jobb, och reaktorn får ett överskott som kan säljas på öppna marknaden.
Nej. Gå tillbaks till grundskolans mattekurs...
...Jag tycker inte alls det är orimligt med enbart tre toppar. Du vill helt enkelt ha så låg effektmätning som möjligt och urvattna avgiften genom att späda ut den med en massa mätpunkter, det vill inte jag.
Sen har jag uppfattat att vi också är överens om att effektavgiften, som den låter, ska sträva efter/resultera i att vi konsumerar lägre effekt vid givna tidpunkt och inte i första hand att förbrukningen i sig ska minska, även om det troligtvis också blir följden.
De allra allra flesta villaägare lär få det dyrare, jag kan i alla fall inte se det på annat sätt, men man hör aldrig talas något om hur utfallet kommer bli för de som bor i hyresrätter eller bostadsrätter.Lite märkligt, men hälsan tiger väl still.
Lägenhetsabonnemang omfattas väl inte av effekttaxan? I alla fall i Göteborg (där vi har ett lägenhetsab) så debiteras ingen effekttaxa.
Om jag under ett helt timsintervall förbrukar konstant den momentana effekten 2 kW blir förbrukningen 2 kWh. Ifall jag istället förbrukar elenergin enbart under 10 min, kan effekten momentant öka till 2 kW x 60 min/10 min =12 kW för att förbrukningen och effektavgiften ska bli densamma. Men i det senare fallet har belastningen på nätet ökat 6 ggr.
Undrar hur det blir med elbilsladdningen i vårt lägenhetsgarage? Där kan levereras 22 kW men det blir bara 10 kW, troligtvis för att bilen inte tar emot mer. Antalet laddplatser är massvis men än så länge har nätägaren inte infört effektavgift. Bävar för att det kommer bli krångligt där också...