0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Om jag förstått det rätt så innebär det än så länge att effekttoppen måste pågå under en timme?? Så ett sätt att komma undan skulle kunna vara att tex starta ekipaget 10.29 stänga av det 11.28 dricka kaffe/öl…. O sedan starta upp med samma procedur 1 timme senare?
Då är nästa bra fråga. Kommer 15 min att räknas om till timme då, eller blir det per 15 min-Så 4 kW/h under 1 timma är lika med 1kW på 15 min, om det då är 1,5 kW på 15 min,så kan det bli 6kW på topp. Därav vet vi inget.
Angående Tykes inlägg. Har nu kollat in min förbukning på Elevio. Den visar 3 s.k toppar, där en är under dagtid 6:00 - 22:00 och två toppar 22:00 - 6:00, samt hur debiteringen visar. Det är sammanslaget allt och delat med 3 X 81.25. Ingen 50 % för natten är avdragen, får se vad fakturan säger när den kommer.Ni som har Elevio, kolla upp era förbrukningar över dygnet.Sen att tro sig komma undan billigare är nog bara önsketänkande, genom att försöka förbruka på billig tid, oavsett hur snåla ni är, så kommer effektavgiften att slå till. Det är inte energipriset som är boven, det är transporten av elen som är. + alla pålagor från staten. Blir då oavsett 6,? öre i nät dyrt.Bara matematik för att se ,att det kanske inte är lönt att brasa med mycken förbrukning nattetid. Många nätavgifter + staten blir det då.
Något egendomligt så har man istället valt att kalla det för effektavgift och ange kW när det egentligen är förbrukningen under detta timsintervall som räknas.
Du har ganska rätt... Det är medeleffekten under varje hel klocktimme som räknas. Så om vedmaskinen drar t ex 3 kW så får du två stycken 3-kilowattoppar om du kör den från 10:00 till 12:00. Kör du den istället 10:30-11:30 och 12:30-13:30 så får du fyra 1,5-kilowattoppar kl 10, 11, 12 och 13 (under den förenklade förutsättningen att inget annat i huset drar el under tiden).Sen är ju frågan hur mycket vedprocessorn drar egentligen? Bara för att den totala effekten är på t ex 3 kW så drar den ju inte det hela tiden, utan bara när den belastas till max.
.... Eftersom alla elmätare redan rapporterar förbrukningen varje timme är det väldigt enkelt att använda den siffran.
Det är inget egendomligt alls då antalet kWh under en timme är exakt samma sak som medeleffekten under timmen. ...
Kör du den istället 10:30-11:30 och 12:30-13:30 så får du fyra 1,5-kilowattoppar kl 10, 11, 12 och 13 (under den förenklade förutsättningen att inget annat i huset drar el under tiden).
Tyvärr är det inte så Ifall man använder 2.000 W + 3.000 W + 4.000 W = 9.000 W under 15 min under ett tidsintervall om en timme har man effektmedel på 3.000 W, däremot har man en förbrukning om 500 Wh + 750 Wh + 1.000 Wh = 2.250 Wh.
Fast i de flesta nät så resulterar en sådan förbrukning endast i en sedan topp på 1,5kW. De övriga räknas inte alls eftersom topparna inte får infalla under samma dygn.
Vi vanliga dödliga har fyra kvartar per timme.