0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jag är inte så övertygad som du, Rickard, att det kommer innebära en ökad kostnad för alla. Det säger sig ju självt, att ungefär hälften får det billigare, med oförändrat konsumtionsmönster. Det är ju lite lustigt att du har så starka åsikter innan du ens vet hur det kommer implementeras hos dig (vilket blir spännande med tanke på det nuvarande upplägget hos din nätägare med jättehög fast kostnad och lite rörliga kostnader).Angående elbilsladdning så är det väl bara att köpa en 1fas-kabel (om du har lös sladd) eller att rycka två säkringar i skåpet, om du inte har alla tre sammankopplade.
Bilens inställning är rimligtvis hur mycket effekt den maximalt skall ladda med. Så ställer du den på 6A så laddningen max dra ca 4kW. En del bilar kan reglera ner effekten ännu lägre, själv kan jag reglera laddeffekten i bilen ned till 0A.Jag tycker det verkar vara exakt det du själv beskrev att du trodde inställningen gjorde, så jag förstår inte riktigt skillnaden. Bilen kan ju inte dra en effekt och laddboxen en annan (förutom lite egenkonsumtion).
Hyreshus kommer oxå få effektavgifter, rättvist ☺️Elskatter blir den nya momsen och ersättning för fossilskatter. Snart kommer ny elbilsskatt, däckslitageskatt och batteridemonteringsskatt.Solproduktionsskatt.Bäst ändå kärnkrafts produktions skatt, en stabil skatt.Sedan kommer sjukvårds egenavgifter höjas blir en ny försäkring, förmögenhetsskatt, isk skatt.Allt kommer tillbaka i cykler som en sinuskurva, säkert som amen.Nu fick jag info från banken om mina? pensionsfonder, sosse borgar regeringen har höjt skatten med hela 10% på uttag före 68 år !!!Tjuvar , det är konfiskation 😫
På vilket sätt har de höjt skatten på pensionsfonderna?
Är inte expert på Kia, den verkar fungera lite annorlunda, men vad kompisen sa (chatGPT) så är inställningen i Kian 100/80/60% av vad laddboxen erbjuder. Så är laddboxen inställd på 6A så kommer bilen ladda med 6/4,8/3,6A. På min bil ställer man in hur många A man vill den skall ladda med och sedan blir det det så länge laddboxen kan leverera.Eftersom jag har solceller och ibland/ofta vill ladda 11kW när solen skiner och ingen vill betala för elen så låter jag laddaren stå på 16A och låter husets effektvakt reglera vad bilen begär (0-16A) så att effekten huset drar är 0 kW.Nu när jag skall installera batterier får jag fundera ett varv till hur algoritmen och batteriinställningarna kommer lira tillsammans så inte effektvakten drar ur batteriet för att den tror att solen alltid skiner när det är batterierna som jobbar och det regnar.Hmm