0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Dom har olika priser i Nord, Stockholm och Syd.I Syd kostar 20A 9360:- per år plus 30,7 öre/kWhI Nord kostar 20A 10710:- per år plus 26,3 öre/kWh
För att man teoretiskt (och i praktiken) kan debitera kunder med ett högre belopp om man bryter ned tiden som den högsta effekten ska räknas på.Det är te x sannolikt mycket oftare förekommande att en elannonent belastar nätet under 15 av en timmes 60 minuter med exempelvis 7,5 kw än vad samma kund belastar nätet med 7,5 kw under 60 minuter i sträck. Det är effekttopparna de är ute efter att "kapa" för att slippa bygga ut elnäten mer än nödvändigt (men det är till utbyggnaden av elnäten de säger vi ska betala).De vill ha ett jämnt flöde i kablarna 24/7 365 för att kunna skjuta utbyggnaden av elnätet på framtiden så långt det bara är möjligt, under tiden vill de maximera avkastning och utbetalning till delägarna.Något förenklat, men i grova drag.Någon som fortfarande anser att elproduktion och elleverans bör kunna drivas ur ett vinstdrivande perspektiv?
Här är det för 20A 6475kr per år plus 15,7 öre/kWh Dvs Nätkraft Borås.
Jag betalar 6157 per år plus 9,6 öre/kWh till Hofors Elverk för 20A. Så tesen att det är billigare att driva ett lite mindre nät i ett relativt tättbefolkat område stämmer nog.
Plus att ligga nära Forsmark 😀👍
Fågelvägen är det lika långt till mig som till Upplands Väsby från Forsmark.
Senaste tre dagarna har jag max på 1,12 - 1,17 kW.Har nog haft varmvattenkörningarna för sej själv, så lite tur men det visar på att 1,2 kW är möjligt så här års, om man lever som pensionärer, utan att vara disträ.Någon som har liknande?
Jag har inga effekttoppar på 6.5 månader nu... i alla fall på permanentboendet. Ett lugn har lägrat sig efter flera års planerande av tvätt, disk, matlagning och laddning...