0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Det är väl sannolint att hushållens förbrukning ökar under helger dagtid jmf vardagar dagtid.Sedan är det lite barnsligt att koppla det till vad JAG tycker. Jag har inte uttryckt någon åsikt om de behöver ditt eller datt. utan bara redovisat tankegångarna bakom effekttariffer generellt. Om ellevio har ett spretigt nät så kanske det är därför de inte kan släppa nätter fria och helger inte har låg effekttaxa dagtid. Återigen, det är inte JAG som påstår att det är så. Men det kan ju vara så att enskilda nät är svagare så de fått ta hänsyn till dessa om de skall ha en gemensam effekttaxa och unte olika för olika fysiska områden.
Absolut! Påstår inte att du går i Ellevios ledband! Utan reflekterar mest på att sättet att mäta förbrukning känns antiproduktativt ifrån Ellevios horisont! Då det känns som om det finns gott om ström under helger kontra vardagar! Om.man tittar de på senaste årens priser över helger o vardagar! Så känns det spontant som om de finner en brunn att fylla kassan med!!!
Jo, så är det. Men poängen var att det inte är samma kostnad dygnet runt.
Jag googlade 15 minuters perioder, många säger det kommer, men det verkar inte finnas ännu någonstans, hittar inga exempel.
Nätbolagen får inte tjäna mer pengar på att införa effekttariff. "De totala intäkterna från nättarifferna måste rymmas inom intäktsramen, det vill säga inom det belopp som Ei beslutat att elnätsföretagen får ta ut av sina kunder.Däremot påverkar effektavgiften hur nätföretagets kostnader fördelas inom kundkollektivet eftersom kostnaden som en kund ger upphov till tydligare kopplas ihop med priset som kunden får betala."https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2025-01-30-nu-infor-manga-elnatsforetag-effektavgifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till
Nej, det kan inte bli olika, det blir exakt samma sak.(effekt/2) * priseffekt * (pris/2)blir alltid samma sak.För övrigt blir alltid 2+2*2=6. Finns inga regler som kan tolkas annorlunda. Det du tänker på är typ2/2(3 + 5)
Eons prislista var väl den högsta, så alla får höja dit upp kanske ?
Eller har de många kunder i obygden?
Nej, varje nätbolag har en egen intäktsram som beslutas av EI.Ja, dom har säkert många dyra kunder jämfört med t ex ett kommunalt bolag i en storstad.
Undrar om nät taxan är lika hög överallt?
Dom har olika priser i Nord, Stockholm och Syd.I Syd kostar 20A 9360:- per år plus 30,7 öre/kWhI Nord kostar 20A 10710:- per år plus 26,3 öre/kWh
Varför vill man egentligen ha 15 minuters mätning vad ska det kunna tillföra ? Effekt avgiften är i alla fall inte till för att hålla nere elförbrukning jag som förbrukar lite får betala lite mera enligt Elevios system.
Sen får man skilja på elhandel och elnätets avgifter. Från och med juni kommer all handel på elbörsen att ske på kvartsbasis och alla elmätare ska från och med senaste årsskiftet rapportera förbrukning varje kvart.Så att alla som har ett elhandelsavtal med rörligt timpris i dag istället får rörligt kvartspris är inget konstigt och har inget med effektavgifterna att göra.