0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Så hade man kunnat göra, att man laddar med 11kW 14 minuter före hel timme, då hade man träffat mer rätt på 2,5 kWh/timme målet, men jag är av tron att bilen mår bättre av kontinuerligare laddning, så de försöker ladda med 2,5 kW och drar ner laddeffekt om det behövs för att andra förbrukare gör att man får mindre utrymme. På samma gång så kan den ju gasa på med 11kW ifall man börjar laddningen sent in på en timme.Formeln:Ampere_laddare = ((2500 - kwh_timräknare* 1000) * 60 / (60 - timenow.minute) - P1.effekt_nu + laddeffekt_nu) / 230 (och /3 om man laddar trefas)
Ser ut som ni har ganska låg effektavgift men hög elöverföring.Kollade inte på allt inkl film men tolkar man texten så är det bara högsta peaken ni betalar effektavgift på och inte något medel som förekommer.Verkar vara få nätägare som har samma modell så man undrar hur dom kommer fram till så olika varianter!
Fick mail om detta https://www.malarenergi.se/el/elnat/effektsmart/prismodellen/Lite annan modell ser jag, men tolkar jag det rätt att man tex 1:a varje månad kan göra en kort peak men hög, säg 16 kW på 5 min och sen resten av månaden fortsätta som innan med topp kanske på runt 10 kW? Bara betala den korta peaken på några kr extra?
Ser ut som ni har ganska låg effektavgift men hög elöverföring.Kollade inte på allt inkl film men tolkar man texten så är det bara högsta peaken ni betalar effektavgift på och inte något medel som förekommer.
Verkligen skyhöga överföringsavgifter och nästan inga effektavgifter. En nätägare som inte velat eller vågat gå över till effektbaserade inkomster känns det som.
Det spelar ingen roll vilken vardag i månaden den högsta toppen inträffar, så vad skulle poängen med en peak den 1:a varje månad vara? Effektavgiften är baserad på månadens högsta effekttopp (1 stycken) som du har mellan klockan 07.00 och 19.00 på helgfria vardagar.
De va bara som en tanke att stöka över peaken så kan man ta det lugnt resten av månaden och köra på som nu. En kort men hög peak under några få minuter, om det nu stämmer?