Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Dålig (=låg) inomhustemp trots "bra" framledningstemp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Dålig (=låg) inomhustemp trots "bra" framledningstemp (läst 2490 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
bohlipar
SV: Dålig (=låg) inomhustemp trots "bra" framledningstemp
«
Svar #15 skrivet:
24 november 2023, 12:58:57 »
Citera
Tack för alla informativa svar! Jag fortsätter "felsöka" och bomba med frågor...
Upptäckte också att en av slingorna (badrummet i källaren) inte matas via fördelaren. Förra ägaren har gjort en hel del konstiga kopplingar verkar det som. På röret från värmepumpen går en del till fördelaren för alla andra slingor men en förgrening går direkt till slingan i badrummet på källarplanet. Finns ingen möjlighet att strypa den på samma sätt som i fördelaren (som jag lärde mig häromdagen
). Däremot finns en termostat på framledningen till den slingan (som står fullt öppen) och en "avstängningskran" (kulventil). Jag ströp den lite i går kväll genom att halvt stänga kulventilen.
Behöver fixa en bättre termometer. Försökte med tejp och kloss emot men det gav helt galna resultat. den termometer som sitter monterad på fördelaren visar dock max 0,5 grader lägre än ut från värmepumpen (framledning BT2).
Negativa gradminuter - Check på den förklaringen - Skönt att något är i sin ordning.
Loggat
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bohlipar
«
Svar #16 skrivet:
28 november 2023, 09:55:41 »
Citera
Efter lite ytterligare tweakande med strypningar av returer har jag nu i princip samma temp in i varje slinga och den är cirka en grad lägre än vad pumpen säger att framledningstempen är. Just nu körs varmvatten produktion. Framledning (BT2) 31 grader och retur (BT3) 30 grader... dessa kommer sannolikt droppa ytterligare någon/några grader innan värmeproduktionen kommer igång igen. När pumpen slår över till värmeproduktion går framledningstempen upp till 44-45 grader för att sedan sakta avta till cirka 40 grader. Beräknad framledning 39 grader (kurva 7, 0 offset vid -5 grader ute). Men returen hänger inte med utan brukar "maxa" ut på c 33-34 grader. Jag ser att flödesmätaren (BF1) ligger på ca 7,5 l/m... är inte det väldigt lågt? Under varmvattenproduktion är värdet 20-25 l/m men då är även GP6 aktiv vilket inte är fallet vid värmeproduktion. Cirkpumpen vid fördelaren står på max.
Grundproblemet är detsamma... jag får inte varmare än runt 19 grader i huset.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5205
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #17 skrivet:
28 november 2023, 10:29:01 »
Citera
Att slingan till badet ligger före är rätt bra, då är det alltid varmt golv där, om termodon stänger ner och finns. Har du bara GV eller radiatorer med.
Loggat
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bohlipar
«
Svar #18 skrivet:
28 november 2023, 14:43:06 »
Citera
25focus: Bara GV. Bifogar väldigt förenklad systemskiss. Med kulventilen (A) stängd har jag ett flöde på 8-9 l/m (BF1). Returtempen ligger ca 10 grader under framledningstemp avläst på VVM (BT2 resp BT3). Framledningstempen på fördelaren vid slingorna stämmer väl överens med BT2. Möjligen någon grad kallare. När jag öppnar kulventilen (A) ökar flödet till 13-14 l/m. Returtempen går upp men landar ändå 6-7 grader under framledningstemp. Har jag ett för trögt system (för stort motstånd i slingorna)? Borde inte flödet vara högre? Cirkpumpen i pannan (GP1) går på 100% i stort sett hela tiden. Och de två externa står på max (III) men ändå blir inte flödet högre...
Fick push om att det fanns en uppdatering till VVM i går kväll. Installerade den och pumpen startade om. Då sattes även gradminuterna till noll varpå systemet sa att det inte fanns något behov (precis innan omstarten låg värdet på ca -400). Tog väl cirka 30 min innan pumpen startade igen. Det duschades och så var det dax för avfrostning... tillsatsen kickade in med 4 kW (GM -950 cirka). Kanske är det riktigt? Vid 13-tiden idag öppnade jag kulventilen (A) igen och även då kickade tillsatsen in (9 kW, GM -1000). Framledningstempen gick från 45 grader ner till 27 som lägst. Självklart prickade jag en avfrostning när jag öppnade A...
Trodde detta skulle vara lite mer av plug & play... men det är ett evigt skruvande utan något riktigt bra resultat ännu...
Noterade också att vid varje avfrostning så droppar även tempen för varmvattnet... BT5 och BT6 men inte BT7 (topp). Ska det vara så eller beror det på "något annat"?
Loggat
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bohlipar
«
Svar #19 skrivet:
28 november 2023, 17:09:35 »
Citera
Trodde jag "löst det" när jag bakom en annan garderob hittade ett filter som troligen inte blivit rensat på lång tid. Det var ganska igensatt. Rengjort och på plats igen och startade upp systemet. Flödet hamnade nu på 20 l/m! Klart bättre flöde än tidigare alltså
.
Kollade med spänning hur framledningstempen ökade och returen följde med bra... laggade cirka 5-6 grader och det jämnade ut sig efter en tid med ett delta på 4-5 grader. Där satt den, tänkte jag. Sen kom en avfrostning. Då droppade framledningen till 19 grader, GM stack iväg till -870, kompressorn stannade, tillsatsen kickade in (3 kW) och kompressorn startade om. Det tog cirka 30 minuter innan tillsatsen kopplade ifrån. Framledningstemp låg som mest 6-7 grader över beräknad. Returen laggade lite mer än tidigare och verkar stabilisera sig på ett delta på 5-6 grader.
Det känns som jag missar något grundläggande... det ska väl inte vara på detta vis?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35853
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
04 december 2023, 07:56:25 »
Citera
Kanske ska elpatron gå när den avfrostar, framgår det inte av manualen?
Den avfrostar ju med energi från värmesystemet så det får inte bli för kallt i värmesystemet om den ska orka avfrosta.
Om du fortfarande har för kallt inne så får du väl öka rumbör eller kurva.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
kWhalp
Försöker bli
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 2148
Karma +1/-0
Kön:
Energi- och VP-nörd
kWhalp
«
Svar #21 skrivet:
04 december 2023, 08:18:05 »
Citera
Hej!
Posta här i tråden, elförbrukningen dag för dag, sen installationen, och redogör för vad ni har för förbrukare hemma.
(spabad, pool, elbilar/hybridbilar, avfuktare, värmekablar, luftluftvärmepumpar osv).
Posta även timme för timme, för de senaste dygnen då du pillat med värmesystemet.
Loggat
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bohlipar
«
Svar #22 skrivet:
04 december 2023, 12:45:43 »
Citera
@Rickard: Kan inte hitta i manualen att tillsatsen "ska" gå vid avfrostning. Och flertalet avfrostningar funkar ju utan tillsats. En högre kurva kommer väl sannolikt ge att gradminuterna diffar ännu mer vid avfrostning/dusch och med tillsats som kickar in oftare?
Jag har försökt räkna lite på systemet... Värmeeffekten, givet avläst flöde och DeltaT i värmepumpen (20 l/s och som lägst 5 grader), borde vara cirka 7 kW (998*4,18*10
3
*0,33*10
-3
*5). Ytan som värms av systemet är cirka 125 m
2
... vilket borde kräva 125*50 W/M
2
= 6,25 kW. Missar jag något i den beräkningen? Kan det vara så att golvvärmeslingorna inte kan "avge" all denna effekt? Framledningen maxar på 48-49 grader idag (-7 ute) och droppar till ca 30 grader vid avfrostning. En gång ner till 24 grader när avfrostning och varmvattenproduktion sammanföll (tillsats kickade in)
Loggat
bohlipar
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
bohlipar
«
Svar #23 skrivet:
04 december 2023, 13:00:18 »
Citera
@kWhalp: November och december dag för dag bifogat nedan. Har i princip inga av de förbrukare du listar. Hybridbil men har inte laddat den förutom någon enstaka dag i början av november. Har elradiatorer (totalt 1,2 kW) i sovrum. De är "smarta" och jag kör med dagsänkning där så de går maximalt 12 timmar/dygn (typ 15 kWh/dygn). Elektrisk golvvärme i ett litet badrum (4 m
2
). Tror den är på 300 W och som radiatorerna uppskattar jag att den värmer halva tiden på dygnet... men inte mer än 4-5 kWh per dygn. I övrigt, disk- och tvättmaskin (som vi försöker köra efter 22 - lågtaxa nät) och vanliga förbrukare. Inget Spa eller pool. Inga andra värmepumpar eller värmekablar
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Dålig (=låg) inomhustemp trots "bra" framledningstemp
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 929
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
JoA
tyke
rocas
Hres
TS Comfort AB
Börje__
Dariusz
Hoke
danghung
Daniel.
Ewald
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info