Hej,
Jag har letat efter liknande trådar om högt gastryck-larm men inte hittat något, så jag startar en ny tråd.
Vi har bott vårt hus i drygt fem år nu, och i början fungerade vår värmepump bra. Vi har haft låg elförbrukning, runt 7500-8500 kWh per år (hushållsel och uppvärmning). Nu sedan något drygt år tillbaka så larmar värmepumpen stup i kvarten för framförallt högt gastryck, även om det var "lågtryck 2" som började. Har vid tre eller fyra tillfällen haft en servicetekniker och kyltekniker här för att titta på pumpen. De har först fyllt på med gas i samband med lågtryck-larmet, med resultatet att pumpen larmar för högt gastryck istället. Ytterligare besök, sänkt gasmängd, och byte av någon komponent, men problemet återkommer och den larmar oftare nu när det börjar bli kallare. De flesta grannarna på gatan som har likadana hus och värmepumpar verkar ha liknande problem utan att ha lyckats få ordning på det.
Förutsättningarna är som följer:
Frånluftsvärmepumpen är en CZ EX50, hög modell. Hus på 144 kvm, byggt 2014. Golvvärme på nedervåning och badrum ÖV, radiatorer i övrigt på ÖV. Solfångare som hjälper till med värme och varmvattenuppvärmning (dock händer ju inte så mycket vid denna årstiden..) LK fördelarshunt för golvvärmen och rumstermostater i rum där golvvärmen finns. Alla radiatorer är fullt öppna. Uppvärmningskurva 4 och fläktläge "sakta" inställt på pumpen.
Har just nu inställt 21,5 grader som temp på själva värmepumpen och mellan 21 och 22 i de olika rummen. Inget problem med tempen, även om badrummet på öv känns lite svalare än vad det borde.
Kan alla larm bero på någon knepig inställning för uppvärmningen?
Finns det någon som känner till någon bra servicetekniker som kan CZ i södra Sthlmsområdet (utöver Huddinge maskinservice som jag redan haft här ett antal ggr)?
Vänliga hälsningar
Martin