0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
var det bekräftat av snubben att dina givare är defekta och visar fel värden?Biltema 84-0801 eller vanliga ute termometer som kostar 100 spänn för två, dessa givare kan du stoppa under fodret på kalla sidan utanför pumpen nära skåpet. Så ser du temperaturen. Följer med en givare med sladd. Sätt givaren under fordret/isoleringen.. (mot det kalla röret)Det är bra att få korrekta värden.
Uppdatering...: Igår vid klockan 17.00, så googlade jag lite och hittade ett tips på hur jag ska "lufta" kalla sidan, så jag tänkte, äh varför inte. Ritade ett märke med Tusch på kärlet för brine, startade KB-pumpen, öppnade säkerhetsventilen på kärlet, stängde en ventil för filtret medans CP är igång stängde säkerhetsventilen på tanken samt öppnade ventilen vid filtret. Jag lät sedan CP gå tills nu idag klockan 1040, ungefär, och visst fan hade det minskat någon centimeter, det betyder väl att det finns luft i systemet???. Jag öppnade centrumskruven på CP och visst fan kom det ut en del luft, det tog en stund innan det rann ut brine från pumpen (lite brine). Det lät även som att CP ökade varvtalen märkvärt. Jag kanske inbillar mig. Har ju inte kört kompressorn på 15h ungefär. Det är nog för tidigt att ropa hej. Jag har köpt en IR-termometer, ska jag mäta kb in-/ut där nuvarande givare sitter?
Går också att sätta vp i off i displayen och sedan trycker du in knappen för manuell körning av cp pump som sitter på panelen. Öppna ventilen för brine kärlet och låt cp gå en bra stund.
Med termometern i butik mot befintliga som är i pumpen diffar det ungefär 0,3 0,5. Så det är inte nämnvärt mycket. IR vetto fan.
Gör ett snitt i isoleringen så givaren verkligen kramar röret, dra gärna hård tejp på givaren och rör. Sen tejpar du igen isoleringen igen.
Kolla hur mycket den värmer vv. Jag får det till ca 1,5 tim/dygnÄr det mycket vintertid kan du överväga en separat liten billig välisolerad vv beredare för att avlasta hålet speciellt vintertid.Ofta läcker vv beredarna i vpn mycket värme som inte alltid kommer huset till del där du vill ha värmen.Läs på om legionella körning. Kör en gång per vecka.
Om frosten håller på att försvinna på kompressorn så har du redan där gjort en förbättring. Tror du har hittat orsaken. Luft i slingan.
Fått offert nu på en ny CTC GSI 612 utan tilläggsborra, 132tkr.