0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här verkar det vara väldigt delade meningar om det verkligen gör skillnad, men nej det är inte balanserade hål. Installatören ansåg att det inte var nödvändigt då det kommer balansera av sig självt. Kanske är helt galet?
jag har gjort en logg, ska se om jag lyckas få in den här.
Det är helt i sin ordning att temperaturen i borrhålet sjunker snabbt när pumpen tas i drift. Ca 1/3 av värmeöverföringsmotståndet ligger i själva borrhålet och slangen. I borrhålet finns, om aktiva borrhålsdjupet är 100 meter, cirka 1 ton vatten. Kyls det 5 grader har man tagit ut ca 6 kWh värme. Det gör pumpen på några timmar. Tar man berget inom en halv meters radie från hålcentrum är det ca 200 ton berg. Tar man ut 250 kWh sänks temperaturen 5 grader. Det gör pumpen på några dagar vid kontinuerlig drift. I berget i närheten av borrhålet är värmeflödet per m2 berg högt. Det medför att temperaturgradienten är hög. Det finns formler för hur bergets temperatur ändras med tiden och de beskriver just det här förloppet med att temperaturen sjunker snabbt efter det att värmeuttaget har startat. Pumpen klarar av att värma huset ner till -12. Är dimensionerande utetemperatur -30 och man har 20 grader inne betyder det att pumpen klarar av att leverera 32/50 = 64% av husets maximala värmebehov (bortser från varmvatten, hushållsel och värme från boende). Det ska normalt betyda att värmepumpen levererar ca 95% av den värme huset behöver och att elpatronen förbrukar ca 15% av den totala elförbrukningen för uppvärmning. Jag skulle tro att det blir ca 2000 kWh elpatronel per år.
HejJag har lite funderingar om våran bergvärmepump NIBE F1245-10. Förutsättningarna är följande; 60-tals villa i Norrbotten.126kvm + 136 biarea i form källare samt garage, allt uppvärmt. Proför att lösa det, vilket i sig känns korrekt men då kommer frågan, är det rimligt att pumpen bara klarar max ca 42 graders framledning utan tillsats med givna förutsättningar? ....... Problemet som jag upplever är att nu vid lite kallare temperaturer (problemet börjar märkas av vid ca -12) så når pumpen inte beräknade framledningen, vilket får gradminuterna att skena och tillsatsen slår till
126kvm + 136 biarea i form källare samt garage, allt uppvärmt.Du kan inte som alternativ tänka dej att sänka temperaturen mer i biytor och rum som används i mindre omfattning och därigenom kunna få upp framlednings temperaturen mer där ni vistas mest?Kanske därtill också kunna kompletteringsvärma biytorna vid de tillfällen man vill använda dessa mer.
är det ett system med högtempradiatorer, så kan du få justera in pumpar manuellt för att få det att funka, sänk hastigheten på cirkppumpen, så att du får ett högre delta på värmebäraren, typ 13-15 grader, vet det är inte optimalt, men det är ett sätt att få ut varmare vatten, och svalare retur.
Vilken temp har hetgasen vs tempen på framledningen när den inte orkar producera högre framledning.
Ja om han inte får ut värmen i huset, jag fick göra så i ett hus där installatören lovat att 16kw skulle räcka och elpatron skulle aldrig behövas, för att få varmt, fick vi justera allt manuellt, för att värmesystemet inte passade ihop med värmepumpen.