0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gissa hur ointresserad jag är av fjärrvärmen dom bygger ut nu i vårt område... snacka om vansinnig investering givet nuvarande fjärrvärmepriser!
Citat från: Leopold skrivet 10 maj 2006, 18:53:49Gissa hur ointresserad jag är av fjärrvärmen dom bygger ut nu i vårt område... snacka om vansinnig investering givet nuvarande fjärrvärmepriser!Ja. Denna fjärrvärme. Påminner om Livets ord. En religion.Vad är det som är fantastiskt med att elda på ett ställe och sedan pumpa fram det i kilometerlånga rör där värmen försvinner. Törs knappt tänka på vilken verkningsgrad det ger på sommaren då alla bara ska ha varmvatten. 25 % ?Inte ens om jag hade haft direktelvärme så hade det lönat sig....MVH/Gano
ThumbsupHar kört min dygnet runt i tre veckor nu...Idag hade vi 32 ºC ute , kl 19:00 var det 30.6 ºC!!! Inne har jag stadiga 20.5 grader och dagtid tar pumpen 350W för att sedan på morgonen vara nere i vilopulsen 11W.Jag kan säga att jag hade faktiskt skitit i om pumpen så inte sparade en enda krona på vintern, investeringen på 20000:- är värd bara kylan som den ger på sommaren, det hade varit outhärdligt inne på runt 30 ºC utan pumpen (oj vad mycket jag kan sova då, vill helst ha 17-18 i sovrummet).Hittills i Juli har den tagit 80kWh till kylan , det är ju helt jäkla fantastiskt lite jag fattar inte att den kan kyla ett helt hus på 100kvm för så lite.