Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering Nibe split / överströmningsventil nödvändigt?  (läst 373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frikost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Jag har väldigt svÃ¥rt att bestämma var vi skall ställa vÃ¥r vp (nibe ams 10-8 split) Jag kan ställa den i en liten backe i söderläge men för att slippa synlig dragning av rören sÃ¥ behöver de mötas och skarvas i bjälklaget (dold koppling). Den hamnar dÃ¥ utanför ett sovrum med leca-vägg mellan. Ett nackdel blir att fixa nÃ¥got vettigt stativ dÃ¥ det lutar väldigt mycket. Den andra nackdelen är att det brukar vara där man är  och den blir rätt synlig

Det andra stället är under ett tak till källartrappan där jag gjorde taket lite längre för att ställa pump där. nackdelen där är att den hamnar utanför vÃ¥rt sovrum (inga fönster pÃ¥ den väggen men mÃ¥nga pÃ¥ anslutande vägg precis runt hörnet) det kommer ocksÃ¥ finnas en friskluftsventil ca 3m Ã¥t sidan. (Huset är inte välisolerat 94mm enkel regelvägg utan luftspalt)  detta är i norrläge utom synhÃ¥ll förutom vid passage.. dragningen blir avsevärt mycket lättare

En bekant sade att söderläge eller ej är liten skillnad pga den stora luftomsättningen. D.v.s att den snabbt kyler ut en varm södervägg.


Nästa fundering.i manualen står att man kan sätta en överströmnings ventil antar för att pumpen inte är tryckstyrd. Men i ett tvårörsystem(källaren) borde det väl vara onödigt eftersom det alltid finns fri väg.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Menar du att du behöver skarva kylrören?
Varför det?
Det finns ju rullar med 20 meter rör.
Om du klickar på "Bilagor och alternativ" när du skriver ett inlägg kan du bifoga bilder.
Har lite svårt att förstå vad du menar med att placera den i en backe, ska den ut flera meter från huset i så fall?
Markstativ ska egentligen alltid ställas på ett gjutet fundament om du frågar mig.
Har ingen erfarenhet av bullernivåerna på de där maskinerna, men man kan väl anta att de låter lite mer än en vanlig Luft/luft-värmepump i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
Överströmningsventil? Säkerhetsventil 2,5 bar som brukar sitta intill expansionskärlet som du menar? En röris ser till att alla nödvändiga komponenter finns. Montera i en sluttning låter som en bra idé. Gjut på tills det blir rakt eller bygg stativ som passar behovet. Kondensvatten som rinner iväg av sig själv är väldigt trevligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror de menar bypass som ska garantera flöde över hydroboxen.
Jag skulle inte sätta in nåt sånt.
Se bara till att du inte har termostater som kan stänga på alla ställen i värmesystemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 336
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!