0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kritan, kan du visa ett diagram med en annan upplösning på tidsaxeln t.ex bara två timmar så man kan se bättre. En del av dessa start/stopp kan vara avfrostningar men svårt att se nu.I manualerna finns angivet "minsta erfordrade vattenmängd i rumsuppvärmningskretsen" för din maskin och andra storlekar. Detta är en förutsättning för en lyckad inst. och drift. Borde säljare/installatör veta.Det går bra att sätta en 35 l tank på vägg vid behov. Bättre med större om man har utrymme. Det ger effektivare avfrostningar och stabilare innetemp.
Kritan, eftersom du i nov hade ett snitteffektbehov mindre än 1 kW och din maskin har min.effekt 3 kW så kommer det att bli så som diagramet visar. Det är så dessa maskiner fungerar och inte mycket att göra. Blir bättre när det blir kallare och effektbehovet överstiger maskinens mineffekt.Du får ändå knäppningar vid VV produktion och vid avfrostningar.Man saknar lite en gammal elpanna med shuntreglering där man kunde få en jämn låg temp.Saknar dock inte dessa fakturor
Återigen så undrar jag varför enbart det knäpper från ett visst område på ena slingan medans den andra är knäpptyst?
Det beror på att rör/element utvidgar sig när temperaturen ökar/minskar på vattnet och röret inte har frigång utan "gnider" mot röret alternativt att elementet rör sig mot upphängningsanordningar.Kan ofta avhjälpas med lite siliconspray och långsiktigt se till att det är ordentlig frigång för rören samt fetta in upphängningarnas anliggningsytor.
Ja jag har testat pensla parafinolja där jag kan där rören går ner i golvet, men det går ju inte i badrum t ex. Men det har inte hjälp dessvärre, isåfall får jag bryta upp hela golvet dessvärre.Jag samlar också in 2 värden från pumpen. Svårt att säga hur korrekta de är. Går inte att polla kompressor frekvensen mer än var 10 minut för annars så blockeras man av deras API.