Se till att vattenvolymen är minst det som krävs enl. dokumentationen. Det borde en kompetent installatör sett till.
Om allt annat är rätt injusterat så är det bara så att värmebehovet är mindre än lägsta möjliga effekt från värmepumpen.
I "kritans" diagram kan man se start/stopp ca en gång/timme vilket inte är konstigt OM värmebehovet är mindre än maskinens min avgiven effekt. Studera maskinens min.effekt och jämför med husets effektbehov vid given utetemp.
Eftersom reglering ska ske med rumsgivare så är rumstemp. ärvärde det mest intressanta. Framl.temp blir som den blir för att hålla rumstemp börvärde.
Ja det var inget som helst de pratade om iaf. Hur kan jag räkna ut vilken volym jag har?
Vad jag förstått så brukar man dimensionera efter kallaste dagen så man helt ska slippa elpatron? Vet inte riktigt vad det är i mellanskåne. Oftast är här ju bara runt nollan, enstaka dagar 10-15 minus. Jag har WM85YAA. Som jag tolkar det är min effekten 3kw.
Om det är låg vatten volym så hinner inte kompressorn göra sig av med vattnet tillräckligt fort och den slår av för att inte bli för varm/använda elpatron eller?
Huset är byggt 2005 så om man kör 0.45*120=54 alltså ca 5.4kw? Vet inte vilken temp man räknar med då.
(med de 2 kommande elementen så blir ytan snarare 135 kvadrat vilket skulle vara ca 6kw)