Hej igen,
Nu har vi haft en borrfirma på plats för en första bedömning av läget, de kopplade loss slangarna vid borrtoppen och provdrog för hand men kom väl typ en halvmeter. De kan komma tillbaka med en mindre grävmaskin för att börja dra upp slangen för att sedan kanske kunna "rulla" upp den med den utrustning som också används för att få i ny slang. De bedömer att det kostar ca 20 000 att byta slang om det fungerar hyggligt men det kan ju visa sig att de inte ens får upp befintlig slang.
Som jämförelse fick jag en bedömning att ett nytt 200m hål i närheten skulle kosta drygt 80 000 med borrning, foderrör, ny slang, brinevätska, lite grävning och bortforsling av borrkax.
Jag tycker att det är jättesvårt att bedöma vilket spår som vi bör satsa på då det är oklart vad som orsakat problemet med befintligt hål. När jag frågade rörmokaren om vad han hade gjort i mitt ställe så lät det nästan som att han lutade åt att undersöka möjligheterna till ett nytt hål medan borrfirman tyckte att det borde vara värt ett försök att byta slang..