0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sak är säker , varm luft stiger uppåt ,( om den inte tvingas av en ventilation etc).Att rikta luften upp och ned tror jag du kan glömma !
Kolla gärna luftflöden genom att dela toapapper i tunna delar o tejpa upp vid dörröppningar o lite varstans, så får du lite hum om hur luften cirkulerar.
Ska du få ut max energibesparing på pumpen vid lite minus så bör fläkten gå på max, så tänk på att ljudet kan vara störande på många platser.Med fläkten på fullt kan det även bli störande med för hög värme i ett rum , ex om den riktas mot ett sovrum etc.
Om jag vore dig skulle jag ringa o be en installatör komma ut o titta på placeringsmöjligheterna dom har i dom flesta fall stor erfarenhet av olika hustyper.Detta brukar inte kosta något
Okej då.Men en sån där spridarfunktion som jag har sett att vissa innedelar har kanske skulle vara nåt? Eller sprider den bara höger/vänster...Det är ingen spalje mellan hall och trapp och trappan har ingen avsats utan är öppen mellan varje trappsteg hela vägen. Ja, den vänder sig som skissen visar.Nu hänger det papper lite varstans och dom svänger väl inte riktigt som jag trott... Fast om man hade papper längs golvet så kanske de skulle svänga tvärtom?Det finns en altandörr både i kök och allrum och den i köket måste tätas upptill har jag märkt tidigare. Såhär verkar luften blåsa just nu: Från kök (oavsett hur jag kör fläkten), men det kanske beror på att solen ligger på och värmer ytterväggen vid köket. Till de två mindre sovrummen på övervåningen. Svagt till allrummet. Resten tycker jag rör sig väldigt lite.Tack för alla svar!
Gano, vi vill inte sätta den nere i hallen pga estetiska skäl, och att det förmodligen blir rätt trångt att få den på plats mellan dörrarna, om det var så du menade. Dessutom skulle ljudet störa mer både i köket och allrummet. Storleksmässigt har jag inte funderat nåt alls... men jag gissar på att vi inte behöver så stor för att värma de rum som värmas kan. Man vill ju inte behöva blåsa på 26 grader i hallen bara för att få upp temperaturen till 21 i nåt avlägset rum.
På Fujitsun ställs luftspridningen i sidled manuellt men på tex Panasonic så sker detta automatiskt