Sådärja!
Nu är pumpen (en HE12:a) installerad av tolins som gjort ett bra jobb. Det blev ca 10 meter rör på kallvinda och kallförråd. Innedelen sitter mitt i trappen, något över övre golvplanet så att det går att köra kallluft direkt på övervåningen. Största nackdelen med denna placering är väl att det blir lite hårtork vid passage i trappen när fläkten går för fullt, samt att det blir trängre att flytta stora möbler genom trappen. Men jag hoppas att fördelarna väger upp; ingen direktblåst i nåt av rummen, mindre störning av ljudet jämfört med placering i nåt rummen, mer undanskymd i trappen. Dessutom tror jag det är bra att den drar luften från övervåningen, så den inte bara lägger sig längst upp i det höga taket (3.80m). Utedelen kunde också placeras på ett optimalt ställe, under tak på förrådsvägg. Nackdelen är väl den rätt långa rördragningen som går i ej isolerade utrymmen.
Om det nu bara kunde bli lite kallare...

Det ska bli intressant att se till hösten/vintern hur mycket stödvärme som behöver köras.
En annan fråga som någon kanske kan besvara: är det lönt/klokt att slå av cirkulationspumpen nu på sommaren eller är det bättre att bara dra ner elementen på 0??