Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus  (läst 1585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har precis upptäckt detta eminenta forum och tar mig friheten att dubbelposta en fråga som jag ställde på Byggahus, med förhoppningen att få några fler förslag från expertisen här! 

Vi tänkte låta sätta in en LLVP i vår sommarstuga från 70-talet som nu är tilläggsisolerad, så att vi kan hålla underhållsvärme och värma upp för några besök under vinterhalvåret.

Huset:
  • 65 kvm boyta.
  • Direktverkande el.
  • 2,2 m takhöjd, förutom vardagsrum som har ryggåstak 2,3-2,9 m.
  • Cellulosaisolering med ångbroms. 200 mm i golv och väggar, 300 mm i tak.
  • 3-glas isolerglasfönster
  • Självdrag (pax-fläkt i badrum)
  • Kamin i vardagsrum för myseldning
  • Öppen plintgrund
   
Luftvärmepumpen:
  • 10 graders underhållsvärme
  • Wifi
  • Bra driftsäkerhet och garantier
  • Tystgående och "diskret" innedel som inte är alltför djup.
  • Kunna rikta luftströmmen horisontellt, gärna åt båda sidor samtidigt
  • Gärna kunna placera innedel nära tak.
  • Kyla inte så viktigt
   
Installation:
  • Innedelen placeras på innervägg
  • Röret dras ner under huset till plintgrunden och går längs undersidan av bjälklaget ut till yttervägg
  • Totalt ca 8 meter rör, varav 5 utomhus
  • Utedel på markstativ



Frågor:
  • Vilken modell rekommenderar forumet?
  • Fungerar den tänkta placeringen för att sprida värmen i hela huset?
  • Tips på bra återförsäljare/installatör i centrala Mälardalen?

   
Tacksam för all input!! 😅


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2023, 18:21:50 »
Hej! Låter som stugan är mycket välisolerad numera. En välbeprövad och mycket populär modell av LLVP är t.ex. Mitsubishi Hero 2.0 LN25. Finns i några olika färger mot tillägg om man skulle vilja ha det. Exempel på en bra återförsäljare i Mälardalen: https://comfortab.se/  Installationen blir dock klart mycket mer avancerad än en enkel standardinstallation och därmed dyrare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2023, 15:29:04 »
Tack! Någon gissning på hur mycket som kan tillkomma på priset utöver standardinstallation?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2023, 15:35:41 »
om du byter plats på innerdelen.....där samma innervägg möter ytterväggen...så blir montaget enkelt....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2023, 15:45:10 »
Japp. Men där är även frukosthörnan med väggfasta bänkar och köksbord. Så då sitter man rakt under innerdelen.  :'(

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2023, 15:48:18 »
man kan stänga av maskinen när man äter

den ursprungliga tanken innebär att kondensvatten sommartid (AC) hamnar i grundutrymmet, men det kanske inte gör något
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2023, 15:54:02 »
Tack! Någon gissning på hur mycket som kan tillkomma på priset utöver standardinstallation?

Vågar inte gissa på det. Håller med om att placeringen av innerdelen blir central och bra i huset och inte precis där man sitter men rören blir ju ganska långa. Att dra rören via krypgrunden kan vara väldigt arbetskrävande. Kanske måste man börja med att gräva ur i utrymmet med militärspade först för att få utrymme att kunna komma åt och arbeta där? Sedan tvingas man förmodligen göra en skarv på kylrören mitt under huset(?) Markstativet behöver också förberedas med att man gräver bort en del jord,  lägger på grus, jämnar till, plus några trädgårdsplattor i betong. Det är en fördel att ha ett skapligt högt markstativ när det bildas is av kondensvattnet på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2023, 17:27:30 »
Om det ryms skulle jag istället sätta den mellan entrédörren och "diskbänken" och dra rören ut genom väggen, och utedelen aningen just nedanför eller ute mot gaveln.
Den uteplatsen ligger väl ändå mot norr, med tanke på var ni har flest fönster?
Jag kan också tänka mig att det kommer att vara kallast i vardagsrummet, med tanke på alla fönster som finns där, så att värmepumpen kan blåsa rakt mot öppningen in till vardagsrummet istället för "bort från" kanske också gör det lite bättre.
Rent allmänt känns det som att den placeringen skulle vara bäst, långt bort från där ni vistas, och med bra möjligheter till jämna spridning av värmen, samtidigt som det blir en enkel installation, och du slipper släppa ut kondensvattnet i krypgrunden.
Jag skulle nog rekommendera en Hero 35 hellre än 25, även om det är väl isolerat, speciellt om ni vill kunna öka tempen snabbt efter att ha haft underhållsvärme på.
Daikin Solo 35, Panasonic HZ25 är andra bra alternativ.
Lite billigare alternativ är Mitsubishi Ninja 35.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2023, 18:55:03 »
Jag hade satt den i vardagsrummet lite till höger från nu, med utedelen där den sitter nu.
Sedan hade jag öppnat upp väggen till köket till ~ 3m.
Badrumsdörren får vara öppen när ni inte är där, med luft ventil ut där.

Så blir det ganska lika som min stuga, fast har ej ryggåstak, men kör också 10°C läge☺️

Kanske är fel, så med reservation

En sak till, mina llvp har rumsgivaren i fjärrkontrollen, så den kan man placera tex nära badrummet om man vill styra temperaturen bättre där, så förstår jag det?
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 19:21:08 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2023, 21:39:38 »
man kan stänga av maskinen när man äter

den ursprungliga tanken innebär att kondensvatten sommartid (AC) hamnar i grundutrymmet, men det kanske inte gör något

Har inte planerat att köra mycket kyla, men vilka mängder vatten handlar det om? Vardagsrummet och delen av köket där spisen och köksbordet står är nybyggt i år. Det är ordentligt dränerat och jag tänkte dessutom att man kunde leda bort kondensvatten en meter "uppåt" i bilden så hamnar det strax utanför grunden. Borde väl funka?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2023, 21:52:00 »
man kan väl lägga ett  50 mm avloppsrör med 90 graders vinkel på backen ...som man stoppar ned kondenslangen i....och leda bort vattnet

jag gillar dock enkla installationer....med så få riskmoment som möjligt
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2023, 21:52:35 »
Att dra rören via krypgrunden kan vara väldigt arbetskrävande. Kanske måste man börja med att gräva ur i utrymmet med militärspade först för att få utrymme att kunna komma åt och arbeta där? Sedan tvingas man förmodligen göra en skarv på kylrören mitt under huset(?) Markstativet behöver också förberedas med att man gräver bort en del jord,  lägger på grus, jämnar till, plus några trädgårdsplattor i betong. Det är en fördel att ha ett skapligt högt markstativ när det bildas is av kondensvattnet på vintern.

Anses 8 meter som ovanligt lång dragning? Vi har nyligen grävt ur under den delen av huset och dränerat och lagt på singel, så förutsättningarna är ganska goda överlag. Men att behöva skarva kylrören låter förstås inte så bra.  :-\

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2023, 22:18:44 »
Det är ju mer än standard, men 8 m är inte jättelångt alls. Dock väldigt speciellt att det ska dras via krypgrunden, men är det nyligen utgrävt där så det finns utrymme för att arbeta där borde det gå bra för en vig kille eller tjej. Mängden kondensvattnet från kyla i Sverige på sommaren behöver man knappast bekymra sig för. Dräneringsslangen kan följa kylrören. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2023, 07:22:31 »
Om du inte har fall på kondensvattenledningen så kommer du att få stående vatten i slangens lågpunkter, där kommer det att ske tillväxt, och du får slemproppar som gör att det pluggar och med tiden riskerar ge vattenskada när det börjar rinna vatten ur innedelen.
8 meter rördragning utan skarv är inga problem om inte installatören hellre skarvar korta bilar för att slippa spill, än använder en rulle som är tillräckligt lång.
En ny rulle rör har 20 meter rör i sig.
Spillet är dock ett problem, så vissa kanske skarvar för att slippa slänga 0-3 meter av varje påbörjad rulle.
Vet inte hur andra gör, vi skarvar aldrig i alla fall, om det inte skulle vara längre än 20 meter, men det har vi nog aldrig råkat ut för.

Det är som regel tillägg på 400-600 kr/meter utöver 4 meter som brukar ingå i standardinstallation, vi brukar inte ta extra för att krypa under hus eller på vindar, men det borde man förstås - det blir rätt mycket extrajobb.
Vi tar det lite som "gungor och karuseller", ibland är det enkelt, och ibland lite svårare.
Timlönen brukar bli bra oavsett.

Köper du av någon billig näthandlare som har underleverantörer som installerar så måste du nog vara noga med att fråga hur mycket som tillkommer på din installation, det kan nog bli en påtaglig kostnad, i vart fall om installatören "lever på" att debitera extra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Bertil Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av luftvärmepump till fritidshus
« Svar #14 skrivet: 04 november 2023, 17:05:30 »
Om det ryms skulle jag istället sätta den mellan entrédörren och "diskbänken" och dra rören ut genom väggen, och utedelen aningen just nedanför eller ute mot gaveln.
Den uteplatsen ligger väl ändå mot norr, med tanke på var ni har flest fönster?
Jag kan också tänka mig att det kommer att vara kallast i vardagsrummet, med tanke på alla fönster som finns där, så att värmepumpen kan blåsa rakt mot öppningen in till vardagsrummet istället för "bort från" kanske också gör det lite bättre.
Rent allmänt känns det som att den placeringen skulle vara bäst, långt bort från där ni vistas, och med bra möjligheter till jämna spridning av värmen, samtidigt som det blir en enkel installation, och du slipper släppa ut kondensvattnet i krypgrunden.
Jag skulle nog rekommendera en Hero 35 hellre än 25, även om det är väl isolerat, speciellt om ni vill kunna öka tempen snabbt efter att ha haft underhållsvärme på.
Daikin Solo 35, Panasonic HZ25 är andra bra alternativ.
Lite billigare alternativ är Mitsubishi Ninja 35.

Tack för utförligt svar!! Några följdfrågor:
  • Håller med om att din föreslagna placering har många fördelar. Problemet är framför allt att den då hamnar rakt ovanför en del av diskbänken som ofta används som arbetsyta. Antar att det skulle vara väldigt störande att få blåset rakt i ansiktet? Tror inte riktigt på att man skulle orka stänga av fläkten manuellt varje gång man ställer sig för att diska/laga mat. Eller finns det modeller som automatiskt känner av att man står där och då minskar blåset?
  • Intresserad av att 35:orna ofta rekommenderas även för så pass små hus. Trodde att de var mer passande för 100+ kvm. När är det egentligen man ska köra på en 25:a? Vilka fördelar finns med att ta en större modell? I vårt fall kommer vi att veta med god marginal när vi tänker åka ut under vintern, så om det tar några timmar att värma upp så är det inget större problem. Men vi kanske pratar längre tid än så för de mindre modellerna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!