0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack! Någon gissning på hur mycket som kan tillkomma på priset utöver standardinstallation?
man kan stänga av maskinen när man äterden ursprungliga tanken innebär att kondensvatten sommartid (AC) hamnar i grundutrymmet, men det kanske inte gör något
Att dra rören via krypgrunden kan vara väldigt arbetskrävande. Kanske måste man börja med att gräva ur i utrymmet med militärspade först för att få utrymme att kunna komma åt och arbeta där? Sedan tvingas man förmodligen göra en skarv på kylrören mitt under huset(?) Markstativet behöver också förberedas med att man gräver bort en del jord, lägger på grus, jämnar till, plus några trädgårdsplattor i betong. Det är en fördel att ha ett skapligt högt markstativ när det bildas is av kondensvattnet på vintern.
Om det ryms skulle jag istället sätta den mellan entrédörren och "diskbänken" och dra rören ut genom väggen, och utedelen aningen just nedanför eller ute mot gaveln.Den uteplatsen ligger väl ändå mot norr, med tanke på var ni har flest fönster?Jag kan också tänka mig att det kommer att vara kallast i vardagsrummet, med tanke på alla fönster som finns där, så att värmepumpen kan blåsa rakt mot öppningen in till vardagsrummet istället för "bort från" kanske också gör det lite bättre.Rent allmänt känns det som att den placeringen skulle vara bäst, långt bort från där ni vistas, och med bra möjligheter till jämna spridning av värmen, samtidigt som det blir en enkel installation, och du slipper släppa ut kondensvattnet i krypgrunden.Jag skulle nog rekommendera en Hero 35 hellre än 25, även om det är väl isolerat, speciellt om ni vill kunna öka tempen snabbt efter att ha haft underhållsvärme på.Daikin Solo 35, Panasonic HZ25 är andra bra alternativ.Lite billigare alternativ är Mitsubishi Ninja 35.