Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hero LN25 eller LN35?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hero LN25 eller LN35? (läst 2260 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LMMA
Gäst
LMMA
Hero LN25 eller LN35?
«
skrivet:
26 oktober 2023, 19:38:00 »
Citera
Hej,
ska installera ny pump. Ge mig gärna råd kring vilken jag borde välja av dessa två modeller från Mitsubishi: LN25 eller LN35?
Skulle vi ha större nytta av 35:an än 25:an?
Bor i Stockholmsområdet.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hero LN25 eller LN35?
«
Svar #1 skrivet:
26 oktober 2023, 20:19:17 »
Citera
Det beror ju på vilket effektbehov ni har i huset och hur stor del av huset som värmepumpen kan nå att värma upp?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
LMMA
Gäst
LMMA
«
Svar #2 skrivet:
27 oktober 2023, 08:32:42 »
Citera
Jo, det förstås
,
Innedelen kommer sitta i hallen och den kommer behöva skicka luften genom en lite smalare passage innan den når resten av undervåningen. Tänkte därför om LN35 var lite kraftigare och kommer att få jobba mindre än LN25 i samma situation.
Detta var inget som säljaren som var här och tittade trodde på, utan han var bara inne på att LN35 kunde vara bättre om utetemperaturen ofta går under -15 grader, men att det nog annars skulle skulle räcka med en LN25.
Vill inte köpa en underdimensionerad pump som slit i onödan, men är det just kring detta som dessa två modeller skiljer sig åt?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
27 oktober 2023, 10:13:45 »
Citera
LN25 ger 3,2 kW värme vid -15 °C ute och LN35 ger då 4 kW värme. Kallare än -15 °C ute behöver man inte bekymra sig om i Stockholmstrakten. Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT ligger där runt den temperaturen. Bara ett fåtal timmar blir kallare.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
MLLA
Gäst
MLLA
«
Svar #4 skrivet:
27 oktober 2023, 12:34:25 »
Citera
Tack för svar.
Jo precis, har läst om effekten men funderade också på om 25:an är "klenare" än 35:an, så att den kommer få jobba mer och därmed slits fortare (kan inte utläsa detta i de tekniska specifikationerna men kanske någon vet något om hur det är med detta?).
Placeringen av innedelen kommer innebära att luften måste gå genom ett extra dörrhål och passera en smal hall innan den når vardagsrum och kök.
Om vi bortser från utetemperaturen, tror ni 25:an är tillräcklig då, eller är det någon fördel att ta 35:an istället?
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 733
Karma +1/-1
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #5 skrivet:
28 oktober 2023, 19:15:11 »
Citera
Med min begränsade kunskaper om dessa så tror jag att de är samma modell men olika mjukvara och att fläkten ute kan snurra snabbare på en 35. Rätta mig om jag har fel.
Har för mig att så är fallet på min FH35 kontra FH25
Förr när apparater vad mekaniska fanns ofta förbereda funktioner på kretskortet men ej i bruk på de billigaste modellen. Då kunde man förbättra prestandan med en bygel.
Öka effekten på en mikrovågsugn gjordes genom byta av kondensator.
«
Senast ändrad: 28 oktober 2023, 19:22:23 av BiggerDigger
»
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
Henrikthom
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 163
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Henrikthom
«
Svar #6 skrivet:
29 oktober 2023, 08:05:35 »
Citera
25 kommer att räcka speciellt om du har hinder på vägen så att inte luften kan passera till övriga huset. Varje dörröppning sänker tempen med ca 1.5 grader.
Låter som en bättre placering av innerdelen skulle vara av större vikt.
Loggat
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hero LN25 eller LN35?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 929
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Rdx
Dl1000
TS Comfort AB
Frazze62
kebj76
Börje__
nmn
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info