0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trycker på knappen för sommarläge på 1130.Sen har jag ställt i i styren att vid +13°C ute så blockeras värmeproduktion (standard 25°C ute tycker jag är alldeles för högt)Under meny 9 har jag sen satt att c-pump för Värme skall gå hela tiden i sommarläge.
På fronten på 1130 finns en driftlägesknapp märk med radiator/EL-blixt där kan man manullt ställa den i Sommarläge. ( enbart Varmvatten , cirkulationspump & elpatron blokerade)Sen under meny= 9.2.7 VärmebärarpumpHär väljs om värmebärar pump ständigt skall vara igång i ''sommarläge'' värdet är ställbart ''Till eller ''Från''. (Ändras till ''från'' vid omstart).Och under meny= 8.2.1 SommarlägestempHär väljs den medeltemperatur då värmepumpen i autoläge skall gå över i sommarläge.i Sommarläge är cirkulationspump & elpatron blokerade, enbart Varmvatten produceras.värdet är ställbart mellan 0 och 30°C. (fabiksinställning på min var 25°C nu ändrat till 13°C Beakta även meny 8.2.2 Vinterlägestemp....Lycka tillKeep on pummping...
Hej,,finns det en sån funktion på Nibe 1215 också??
Är det en verklig risk detta att växelventilen kärvar fast om den inte körs under sommaren? Jag trodde problemet med cirkpumpen låg i det att svartvattnet från radiatorsystemet får själva pumpen (inte motorn) att fastna. Men en ventil trodde jag nog inte skulle ha samma problem, eller är det möjligen lagersmörjningen i motorn som beckar igen??Enligt Nibe (ringde häromdan) så motioneras i alla fall cirkpumpen 2ggr per dygn när värmeproduktionen är avstängd på min 1215. Har inte hittat nåt om detta i manualen men enligt teknikern som jag fick tag i så är detta en funktion som funnits rätt länge på deras pumpar. Han sa dock ingenting om växelventilen (och jag frågade inte heller, men ska kanske ringa och kolla den saken...)